Prodej elektroaut stoupá. Hlavní roli však hrají dotace. Ministerstvo přes ně rozdá více peněz
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V prvním pololetí meziročně stoupl v ČR prodej elektrovozidel všech kategorií o 38 %. Zásadní vliv na vysokém nárůstu má však nová dotace. Zájem o ni je takový, že se ministerstvo průmyslu rozhodlo změnit parametry dotace záruka Elektromobilita a přidalo na elektromobily o stovky milionů více. Původně počítalo, že podpoří přes 4 000 elektroaut, nyní mluví až o 6 500 elektromobilů.
Ministerstvo se rozhodlo výzvu aktualizovat. Nemění se její výše 1,95 miliardy korun, ale částí prostředků, které byly určeny na dobíjecí stanice, podpoří další elektromobily.
„Alokace původní výzvy je celkem 1,95 miliardy korun – 1,65 miliardy na podporu nákupu EV a 300 milionů korun na pořízení a výstavbu dobíjecích stanic. V její aktualizaci už nebudeme 1,95 mld. Kč dělit na auta a dobíjecí stanice. Z celkové alokace podpoříme požadovaný počet dobíjecích stanic dle NPO (splnění tohoto čísla už se blíží a nebylo třeba 0,3 mld. Kč) a elektroaut podpoříme více než 4 055. Takto flexibilně budeme reagovat na skutečný zájem o dobíjecí stanice a elektromobily,“ uvedla mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Petra Milcová.
Ta upřesnila, že původní cíl a rozvržení dotace vycházel z cílů Národního plánu obnovy, nyní tak došlo k upřesnění, jak se cíle NPO daří plnit. V současnosti už je čerpáno nebo rezervováno přibližně 60 % celkových téměř dvou miliard korun daňových poplatníků.
Přesun několika stovek milionů, povede podle odhadů Národní rozvojové banky k podpoře až 6500 elektroaut. Dotace má hodnotu 200 000 korun u osobních aut a 300 000 korun u užitkových aut.
Podpora je poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr a finančním příspěvkem prostřednictvím rozvojové banky. Stát si od toho slibuje, že na financování dosáhnou i ti podnikatelé, kteří by si pořízení elektroauta nemohli sami dovolit. Dotační titul vyřizuje NRB. Úvěr si však zájemci mohou zařídit u 20 partnerských leasingových společností, NRB pak poskytuje záruky.
V případě samotných dotací by se podle ministerstva jednalo o příliš plošné opatření bez většího efektu.
Program totiž spadá pod Národní plán obnovy podporovaný prostředky Evropské unie. Podmínkou tak je, aby se takto podpořil prodej alespoň 4055 aut. Posléze stát může požádat Evropskou komisi, aby finance proplatila.
Nová dotace má i dopad na velký nárůst prodeje elektroaut. V současnosti však je ještě brzy nelze určit jak velký. Ministerstvo uvádí, že celkově eviduje přes 3900 podpořených vozidel. Je však možné, že ne všechny byly už v ČR zaregistrovány. V prvním pololetí bylo v ČR registrováno přes 27 000 elektrovozidel z toho letos zaregistrováno bylo přes 5 000.
Dotace v České republice přichází v době, kdy například v Německu či Skandinávii od dotací na elektroauta ustupují. V Německu skončily štědré státní dotace v rámci rozpočtových škrtů na konci minulého roku. Ve Švédsku a Finsku pak v ke konci roku 2022. A statistiky registrací ukazují velký meziroční pokles. V Německu o 16 %. Ve Švédsku meziročně o 20 % a ve Finsku dokonce o 31 %.
Téměř polovina žádostí o dotaci od MPO se týká značky Tesla. Celkem 1859 formulářů mělo vyplněnou tuto značku. S odstupem za ní je pak značka Volvo 398 žádostmi a Škoda s 284. Ze statistik Svazu dovozců automobilů tak vyplývá, že dotace se na celkových prodejích elektroaut podílí velkou měrou. Když za prvních sedm měsíců roku bylo dovezeno 1958 elektromobilů Tesla, 454 elektromobilů značky Volvo a zaregistrováno bylo 474 elektroaut Škoda.
„V Česku bylo registrováno 4 146 nových BEVs (bateriových elektrovozů poz. red), což představuje meziroční nárůst o 38,6 %. 3,6% podíl BEVs na registracích napříč palivy nás mezi zeměmi EU řadí na 24. pozici, kdy za námi skončilo Polsko, Slovensko a Chorvatsko. Zásadní vliv na meziroční růst BEVs v Česku měl bezesporu také postupný náběh Záručního programu Elektromobilita Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v průběhu března a zejména pak poslední měsíc – červen, během něhož bylo registrováno do té doby rekordních 1 524 nových BEVs, což představovalo podíl 6,8 %,“ doplňuje statistiky Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.