ELEKTRICKÝ VŮZ OD XIAOMI

„Mobil na kolech.“ Další konkurence Tesly, Xiaomi představuje „elektromobil snů“

ELEKTRICKÝ VŮZ OD XIAOMI
„Mobil na kolech.“ Další konkurence Tesly, Xiaomi představuje „elektromobil snů“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čínská společnost Xiaomi, která se proslavila svými mobilními telefony, rozšiřuje svoje portfólio a vstupuje na trh s elektromobily. Výrobce mobilů a drobné elektroniky představil svůj nově vyvinutý elektromobil sedan Speed Ultra 7 (SU7) s tím, že se jedná o "vůz snů." Firma ve čtvrtek zahájila příjem objednávek na svůj sedan SU7, jehož cena bude začínat na částce 215 900 jüanů (zhruba 700 000 Kč). SU7 tak bude o něco levnější než elektromobil Model 3 americké automobilky Tesla, který lze v Číně pořídit od 245 900 jüanů, píše televizní stanice CNN.

Generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi Lej Ťün oznámil plán vstoupit na trh s elektromobily v roce 2021. Zavázal se, že do automobilového podnikání investuje deset miliard USD (asi 235 miliard Kč) a toto podnikání označil za "poslední velký podnikatelský projekt" svého života. Jeho cílem je, aby se firma Xiaomi, založená v roce 2010, stala do 15 až 20 let jedním z pěti největších výrobců aut na světě.

Generální ředitel a CEO společnosti Xiaomi Lej během čtvrtečního uvedení vozu na trh řekl, že představovaný elektromobil je nejlépe vypadající, nejsnadněji ovladatelný a nejchytřejší vůz na trhu pod 500 000 jüanů. "Xiaomi chce vytvořit vůz snů, který se dá srovnávat s Porsche či Teslou," doplnil. "Pokud chceme vyrábět dobrá auta, tak se musíme učit od těchto dvou nejlepších automobilek na světě."

Analytici jsou zatím rozděleni v názoru, zda projekt automobilu Xiaomi bude úspěšný. Někteří tvrdí, že pro Xiaomi je elektromobil přirozeným rozšířením podnikání, které firmě umožní nabídnout zákazníkům ucelenější digitální zážitek a získat více dat. Rýžovary, čističky vzduchu, televizory, telefony a další elektronika od firmy Xiaomi jsou v čínských domácnostech všudypřítomné.

Vůz SU7 se začíná prodávat v době, kdy čínský automobilový trh, který je největší na světě, bojuje s problémy na několika frontách. K tomu je nutné přidat cenovou válku a zpomalující domácí ekonomiku, která snižuje poptávku po automobilech. "Za tři roky vývoje tohoto nového vozu je mým největším zjištěním, že vyrábět auta je extrémně obtížné. I gigant jako Apple to vzdal," uvedl šéf Xiaomi.

Firma bude kromě základní verze elektromobilu SU7 nabízet rovněž dražší verze Pro a Max. Dodávky základní verze a verze Pro firma zahájí koncem dubna, dodávky verze Max koncem května. Všechny tři verze se prozatím budou prodávat pouze v Číně. Šéf podniku serveru CNBC řekl, že potrvá minimálně dva až tři roky, než se vůz SU7 dostane na zahraniční trhy.

"Současné podmínky na (čínském) trhu jsou pro nováčky poměrně náročné, deset největších hráčů neustále zvyšuje svůj tržní podíl," uvedla analytička firmy Gavekal Dragonomics Ernan Cuiová. Pokud Xiaomi nedokáže v krátké době prodávat ve velkém, hrozí podle ní, že automobily se stanou pro firmu v dlouhodobém výhledu brzdou v tvorbě zisku.

Současně ale podle analytiků zkušenosti firmy v oblasti chytrých telefonů jí dávají náskok před tradičními výrobci automobilů, pokud jde o chytré palubní desky a přístrojové vybavení. To je oblast, kterou čínští spotřebitelé oceňují.

SU7 využívá operační systém Hyper OS, který vyvinula společnost Xiaomi a který spojuje uživatele elektromobilů s jejími dalšími zařízeními, včetně chytrých telefonů. Jedna verze sedanu má dojezd 668 kilometrů na jedno nabití, druhá až 800 kilometrů. Analytici firmy Bernstein uvádějí, že hlavními konkurenty Xiaomi budou XPeng a Tesla. Model S automobilky Tesla má na jedno nabití dojezd 650 kilometrů.

Výzkumná společnost CreditSights očekává, že Xiaomi prodá v prvním roce 60 000 vozidel. První dva roky pak podle ní bude výroba automobilů Xiaomi kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě. Společnost Xiaomi vzápětí oznámila, že objednávky překročily 50 000 kusů za prvních 27 minut od spuštění prodeje.

Společnost Xiaomi, která se podílí na celosvětovém obchodu s chytrými telefony ze 13 procent, již dříve oznámila, že do dceřiné elektromobilky investuje 10 miliard dolarů. Proto není divu, že se na křest elektrického sedanu přišli podívat i zástupci a vrcholový managment konkurenčních čínských elektromobilek jako XPeng Motor, Nio či Li Auto.

V současnosti existuje kolem 200 velkých výrobců elektromobilů či hybridů. Představení nového hráče na poli elektromobilů tak přichází v době, kdy vrcholí cenová válka na pozadí slabší spotřebitelské poptávky. Nejsilnější čínský hráč mezi elektromobily je společnost BYD, která před týdnem prohlásila, že prodeje ztratily potřebnou dynamiku a její čtvrtletní růst byl nejpomalejší za poslední dva roky.

, vhk

30. března 2024