NÁHRADA NOVINÁŘŮ

Novináře postupně nahrazuje umělá inteligence. Německá média kvůli ní začínají propouštět

NÁHRADA NOVINÁŘŮ
Novináře postupně nahrazuje umělá inteligence. Německá média kvůli ní začínají propouštět

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Novinářům hrozí, že budou nahrazeni systémy umělé inteligence (AI), jako je chatovací robot ChatGPT, uvedl generální ředitel německé mediální skupiny Axel Springer Mathias Döpfner. Majitel serveru Politico vyzval k zaměření na investigativní žurnalistiku a původní autorské komentáře, zatímco se firma připravuje na propouštění v německých novinách Die Welt a Bild, napsal britský list The Guardian.

Döpfner se takto vyjádřil v době, kdy se vydavatel snaží zvýšit příjmy německých novin Bild a Die Welt a přejít na „čistě digitální mediální společnost“. Uvedl, že ho čeká propouštění, protože automatizace a umělá inteligence činí stále větší počet pracovních míst nadbytečnými.

„Umělá inteligence má potenciál učinit nezávislou žurnalistiku lepší, než kdy byla – nebo ji jednoduše nahradit,“ uvedl Döpfner v interním dopise zaměstnancům. Nástroje umělé inteligence, jako je populární robot ChatGPT, podle něj slibují „revoluci“ v oblasti informací a brzy budou v „agregaci informací“ lepší než novináři.

„Pochopení této změny je zásadní pro budoucí životaschopnost vydavatelství,“ uvedl Döpfner. „Přežijí jen ti, kteří budou vytvářet nejlepší původní obsah,“ dodal.

Mediální skupina neupřesnila, kolik svých zaměstnanců by mohla propustit, ale slíbila, že se nebude snižovat počet „reportérů, autorů ani odborných editorů“.

V dopise zaměstnancům Döpfner uvedl, že média se musejí zaměřit na investigativní žurnalistiku a na originální komentáře. Odhalování „pravých motivů“ událostí podle něj zůstane úkolem novinářů.

Axel Springer není prvním zpravodajským vydavatelem, který si pohrává s využitím umělé inteligence při tvorbě obsahu. V lednu server BuzzFeed oznámil, že plánuje využít umělou inteligenci k „vylepšení“ svého obsahu a on-line kvízů.

Využití umělé inteligence zkoumá také vydavatel britských novin Daily Mirror a Daily Express. Zřídil pracovní skupinu, jež se bude zabývat „potenciálem a omezeními strojového učení, jako je ChatGPT“, řekl listu Financial Times generální ředitel skupiny.

ChatGPT dokáže na základě jednoduchých dotazů generovat články, eseje, vtipy, ale i poezii. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na podněty uživatelů. Společnost OpenAI, kterou podporuje Microsoft, robota koncem loňského listopadu zdarma zpřístupnila veřejnosti. Od svého spuštění v listopadu loňského roku ChatGPT nashromáždil více než 100 milionů aktivních uživatelů měsíčně a urychlil dlouho očekávanou debatu o tom, zda umělá inteligence nečiní řadu pracovních míst zbytečnými.

Přesnost odpovědí chatovacího robota však byla zpochybněna. Australští akademici našli příklady, kdy systém falšoval odkazy z webových stránek a uváděl falešné citáty.

Jako kontroverzní se ukázalo i využití umělé inteligence v žurnalistice.

Technický web CNET podle některých médií používá umělou inteligenci k tvorbě článků, které později před zveřejněním kontrolují editoři z hlediska správnosti. Webové stránky v lednu přiznaly, že má tento program určitá omezení, když zpráva webu Futurism zabývajícího se zpravodajstvím o technologiích odhalila, že více než polovina článků vygenerovaných pomocí nástrojů AI musela být upravena kvůli chybám.

,