REGULACE YOUTUBERŮ

Baxa přílepkem ruší povinnou registraci influencerů. Kdo všechno spadá pod regulaci?

REGULACE YOUTUBERŮ
Baxa přílepkem ruší povinnou registraci influencerů. Kdo všechno spadá pod regulaci?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kauza povinných registrací influencerů má pokračování. Takzvaným přílepkem k velké mediální novele navrhl ministr kultury Martin Baxa zrušit nutnost nechat se evidovat a tím celkově zákon změkčit. Zůstávají však nejasnosti, kdo přesně je považován za „audiovizuální mediální službu na vyžádání“ – zda se jedná pouze o velké platformy a média, nebo také o jednotlivé tvůrce, jako jsou youtubeři a další autoři.

Novela zákona č. 132/2010 Sb. usiluje o snížení administrativní zátěže a zjednodušení procesu evidence poskytovatelů těchto služeb. Jednou z klíčových úprav je zrušení povinnosti aktivního oznámení o registraci. Dosud museli poskytovatelé audiovizuálních mediálních služeb doručit Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) oznámení do 30 dnů od zahájení činnosti.

Nově však RRTV má získávat informace o poskytovatelích sama, „zejména na základě své vlastní znalosti mediálního trhu“. Tvůrci musí nahlásit pouze změny údajů, které určují, zda je poskytovatel usazen v České republice.

„Plním svůj slib a předkládám pozměňovací návrh, který ruší povinnost poskytovatelů audiovizuální mediální služby na vyžádání doručovat RRTV písemné oznámení k registraci,“ uvedl k tomu ministr Baxa.

Nižší pokuty a snížení administrativní zátěže

Novela přináší také zmírnění sankcí za neoznámení změn údajů. Pokuty za tento přestupek by klesly na maximálně 10 000 korun, což je znatelné snížení oproti původní úpravě. Záměrem je usnadnit situaci poskytovatelům a odstranit „zátěž“, kterou podle odůvodnění povinná evidence představovala.

Přestože novela přináší úlevy, stále není jasné, koho se registrace týká. Evropská směrnice, na níž je zákon postaven, definuje audiovizuální mediální služby poměrně široce. RRTV minulý týden uvedla, že registrace se vztahuje na tvůrce internetových videí publikovaných za účelem zisku, což mezi influencery vyvolalo obavy, že je rada hodlá regulovat.

Vyjádření vysílací rady bylo nešťastné, matoucí a zbytečně vyvolalo paniku mezi internetovou komunitou, řekl k tomu ministr Baxa. Současně zdůraznil, že ministerstvo nemůže zasahovat do činnosti RRTV jako nezávislého regulačního orgánu, ale věří, že rada podmínky zákona upřesní.

Předseda RRTV Václav Mencl pak uvedl, že rada pracuje na vydání podrobnějších pokynů a je s ministrem v kontaktu. S narůstajícím vlivem individuálních tvůrců na mediálním trhu je naprosto legitimní vést diskuse o tom, kdo z nich kritéria naplňuje a kdo nikoli, sdělilo ministerstvo kultury.

Budoucnost influencerů pod regulačním dohledem

I přes zmírnění pravidel se obavy influencerů a youtuberů zcela nerozplynuly. Hlavní otázkou zůstává, zda budou muset být registrováni jednotlivci, kteří produkují videoobsah za účelem zisku, nebo zda se regulace zaměří primárně na velké platformy.

„Cílem je, aby na seznamu poskytovatelů zůstali především velcí hráči,“ uklidňoval situaci předtím Baxa. Dodal však, že seznam neznamená cenzuru a slouží výhradně k naplnění požadavků evropské legislativy.

Pozměňovací návrh bude projednáván v rámci takzvané velké mediální novely, která je nyní v Poslanecké sněmovně. Očekává se, že poslanci novelu případně schválí v první polovině příštího roku. RRTV mezitím slíbila, že vyjasní pravidla a rozptýlí nejistotu, která mezi tvůrci stále panuje.

 

Jan Hrdlička