Kolaps na letištích. Za zrušení či zpoždění letu máte nárok na tisíce jako odškodnění
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nejistota kolem letecké dopravy v letošní letní sezóně zůstává a v některých západních zemích už se plánují další stávky zaměstnanců. Očekává se přetížení leteckých operátorů v evropském letovém prostoru, který narušuje ruská válka na Ukrajině i přetrvávající nedostatek personálu. A také možné další, větší stávky. Zrušených či výrazně zpožděných letů tak přibývá. Pro cestující však platí jedna jistota: mají nárok na péči ze strany aerolinek i odškodnění, které plyne z nařízení Evropské unie. Nemusí však jít vždy o hladkou záležitost.
Následky obav i očekávaného přetížení se už projevují. Britská nízkonákladová letecká společnost easyJet například v pondělí oznámila, že zrušila zhruba dvě procenta svého letního letového řádu. Opatření se týká 1700 letů a ovlivní plány zhruba 180 000 cestujících, informovala agentura Reuters. Firma krok zdůvodnila obavami z problémů souvisejících s řízením letového provozu v Evropě. Kvůli hrozícím stávkám zaměstnanců Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) hrozí odklady či rušení až dvanácti tisíc letů denně.
V případě, že letos cestující na dovolených opět narazí na podobné případy, jako při chaosu v minulém „pocovidovém“ létě, může se hodit znát práva zákazníků aerolinek i pravidla platná v rámci letů týkajících se Evropské unie.
Platí totiž, že v případě problémů se mají letecké společnosti o své zákazníky do určité míry postarat, i v případě delších zpoždění pak už platí nárok na kompenzace. Stejně tak bohužel platí, že domoct se pravidel či kompenzací není vždy samozřejmé a žádosti o finanční prostředky se mohou táhnout i měsíce.
V případě zrušení letů či přesunutí například až na další den má letecká společnost povinnost se o cestující postarat. To znamená bezplatně zařídit občerstvení, stravu, ubytování v případě letu až další den, dopravu do místa ubytování a zpět na letiště či dokonce dva telefonní hovory nebo alternativní způsoby komunikace. Lepší je se v takovém případě asistenci aktivně domáhat, pokud aerolinky asistenci neposkytnou, je pak také možné o vzniklé náklady v přiměřeném rozsahu žádat zpětně.
Ať už dojde ke zrušení letu či jeho zpoždění – a to už od tříhodinového posunu – vzniká cestujícím také nárok na kompenzaci. To garantuje v zemích EU nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím. Výklad všech práv a možností jak se domáhat svých práv je pak podrobně dostupný například zde.
Nařízení konkrétně vymezuje situace a z nich plynoucí práva i na poměrně vysoké odškodné pro cestující v závislosti na délce letu či příčinách zpoždění. I několik hodin může znamenat nárok na vysoké kompenzace. Nařízení se vztahuje na evropské, islandské, norské i švýcarské aerolinky, případně i na jiné, pokud jde o let v rámci EU či let mířící z EU a přidružených států.
Nárok vzniká jednoduše, pokud dojde k nečekanému zrušení letu či jeho zpoždění při příletu alespoň o tři hodiny. Stejně tak pokud kvůli zpoždění nestihne cestující navazující spoj. Výška kompenzací se pak odvíjí od délky trasy. Za lety do vzdálenosti 1500 km vzdušnou čarou jde o 250 eur, do 3 500 km pak 400 eur až finálně u letů nad 3 500 km 600 eur.
Nárok na kompenzaci podle nařízení nevzniká, pokud se o zrušení letu dozví cestující se čtrnáctidenním předstihem. Kompenzace pak také nenáleží zákazníkům v případech, kdy za zpožděním či zrušením letu nestojí problémy aerolinek, tedy pokud prokáží, že došlo k nějakým mimořádným okolnostem, které nebylo možné ze strany společnosti ovlivnit.
Chaos v minulém roce vedl k rostoucímu počtu sporů mezi pasažéry a leteckými společnostmi po celém světě a výzvám k odškodňování. Některé skupiny cestujících obviňovaly letecké společnosti z obcházení kompenzací tím, že se odvolávají právě na zmíněnou výjimku pro výjimečné okolnosti, v Kanadě či USA došlo na otázku kontrol a možných úprav pravidel, v rámci EU se zase vzbudila diskuze o přísnosti prosazování současného nařízení. Pokud mají cestující pocit, že se jim nedostalo jejich práv, mají se nejprve obrátit se stížností na leteckou společnost. V případě nedostatečné či žádné reakce pak mají možnost obrátit se na příslušné vnitrostátní orgány či přistoupit k dalším krokům.