Koloběžkám hrozí odtahovka. Praha je může odstranit ze silnice i chodníku, říká ministerstvo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nedávné referendum v Paříži o zákazu sdílených elektrických koloběžek přiživilo i debatu v České republice a především v hlavním městě, které má s poházenými stroji potíže léta. Praha nedávno ohlásila, že by chtěla špatně odstavené koloběžky sama odstraňovat. Podle provozovatelů populismus, podle názoru ministerstva dopravy by ale metropole překážející koloběžky mohla odtahovat stejně jako automobily.
Hlavní město v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou na nedávné tiskové konferenci ohlásili, že chtějí problém koloběžek začít intenzivněji řešit. „Provozovatelům se prostě nedaří zajistit své přísliby na bezproblémové fungování jejich služby a lze jen odhadovat, zda je to proto, že své přísliby nemají vůli skutečně intenzivně prosazovat, nebo proto, že to opravdu nedokáží,“ uvedl za magistrát jeho mluvčí Vít Hofman.
🛴 V neděli 2. 4. obyvatelé Paříže rozhodli v referendu o zákazu sdílených koloběžek. Dle pařížské radnice koloběžky nesplňovaly svůj původní účel a byly nebezpečné. Proti koloběžkám se vyslovilo 90 % pařížanů.
— SPOLU pro Prahu (@KoaliceSpoluPha) April 3, 2023
Jak byste hlasovali vy v pražském referendu❓ pic.twitter.com/u1g3AU3M16
Sdílené koloběžky ve městě provozují firmy Lime a Bolt. Druhá jmenovaná se proti záměru odstraňovat její stroje ohradila. „Špatně zaparkované koloběžky sbíráme, po nahlášení z daného místa stroj zmizí zpravidla do několika hodin. Nemyslíme si, že by město tyto situace bylo schopno řešit rychleji a efektivněji, vždyť kolegové z TSK (Technická správa komunikací) a dalších relevantních složek města již tak mají dost úkolů a jejich kapacity nejsou neomezené,“ sdělila pro Echo24 za Bolt Sylva Sulaimanová.
„Regulaci mikromobility ze strany samospráv tedy principiálně vítáme, a s pražským magistrátem i radnicemi městských částí rádi spolupracujeme. Efektivnější než jednostranná opatření zavánějící populismem se nám ovšem jeví nastavení uceleného rámce založeného na datech a diskuzi všech zúčastněných,“ doplnila. Firma podle ní vítá spíš diskuzi s městem než svévolné odtahování strojů.
Stejně jako auta, říká ministerstvo dopravy
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba si město nejdříve chce nechat vypracovat právní analýzu ohledně stanoviska ministerstva dopravy, podle kterého je možné koloběžky odstraňovat. Městské části a magistrátní dopravní odbor si podle něj naopak myslí, že to možné není. Zastupitelé provedením analýzy pověřili TSK, zároveň zadali radním prověření možnosti řešení problému legislativní cestou. Praha také vydala metodiku, jak vyznačovat místa k parkování koloběžek, aby byla po celé Praze shodná a veřejností snadno rozpoznatelná.
Ministerstva dopravy se zeptal i deník Echo24, podle resortu se na odstavenou koloběžku pohlíží stejně jako na automobil. „Špatně zaparkované koloběžky, které brání provozu a tvoří překážku (třeba i na chodníku) mohou být i podle stávající legislativy odstraněny. Nesprávně zaparkované auto lze také z pozemní komunikace nechat odtáhnout (a mnohdy se tak děje),“ sdělil redakci mluvčí František Jemelka.
Podle něj tyto záležitosti řeší zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Tam se v paragrafu 45 zákona píše, že „kdo způsobil překážku provozu na pozemních komunikacích, musí ji neprodleně odstranit; neučiní-li tak, odstraní ji na jeho náklad vlastník pozemní komunikace“. „Města mají legální nástroje, jak koloběžky, které tvoří stejně jako auta překážku, odstraňovat,“ dodává mluvčí. Podle něj zákon nepamatuje na ostatní místa veřejného prostoru, na silnice a chodníky ale ano.
Elektrické koloběžky firem Lime či Bolt dlouhodobě kritizují centrální městské části i magistrát, podle kterých jejich odstavování na chodnících vytváří bariéry pro chodce a jejich uživatelé také neuváženou jízdou ohrožují ostatní. Město se v minulosti pokoušelo s provozovateli vozítek dohodnout, ale jednání ke konkrétnímu výsledku nevedla. Například radnice Prahy 2 nebo 8 dříve uvedly, že začaly vyznačovat zvláštní místa pro odstavování elektrokoloběžek.