Lidé „platí“ za slevy v hypermarketech prodejem svých osobních dat. Praxe už nadzvedla i úřady
Uživatelé věrnostních aplikací obchodních řetězců se už počítají v milionech. S jejich využíváním jsou často spojované výrazné slevy, podle kritiků však zároveň obsáhlý sběr osobních dat, jejich sdílení s třetími stranami a jejich využívání v míře, o níž zákazníci nemusí mít ani tušení. Podobně pak lidé naráží na nedostupnost slev bez registrace či chytrého telefonu, která se stala například jedním z důvodů pro nedávno vyhlášený bojkot supermarketů. Věrnostní programy obchodních řetězců si jako jeden z cílů pro letošní rok vytyčil také Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).
Ten se na obchodní řetězce v letošním roce zaměří, úřad to uvedl ve svém kontrolním plánu na rok 2025. „V roce 2024 zaznamenal Úřad nárůst praxe některých obchodních řetězců, která spočívá v podmiňování určitých slev a či obdobných výhod prodávaného zboží participací zákazníků ve věrnostních a obdobných programech,“ uvedl ÚOOÚ.
Tento ekonomický tlak ze strany některých řetězců podle úřadu zavdává pochybnosti, zda lidé dávají souhlas se zpracováním osobních údajů v rámci věrnostních programů dobrovolně a informovaně, tedy s vědomím všech důsledků. V případě některých řetězců mohou být ceny za nákupy s věrnostními aplikacemi a bez nich výrazně rozdílné. Tomu zřejmě odpovídá i stále rostoucí zájem o věrnostní aplikace, které využívají miliony zákazníků.
Téma se objevilo i na úterním předávání anticen Velkého bratra organizací Iuridicum Remedium (IuRe), která se ochranou soukromí dlouhodobě zabývá. V kategorii firemního slídila se IuRe rozhodla udělit cenu společně velkým obchodním řetězcům, které provozují supermarkety a hypermarkety s potravinami, za jejich slevové aplikace. Jmenovala Albert, Billu, Coop, Globus, Kaufland, Lidl, Normu, Penny a Tesco. Podle organizace řetězce své zákazníky k používání slevových aplikací v různé míře tlačí.
„Jestliže dlouho slevovým akcím vévodilo využívání slevových kartiček, které někdy byly a jindy nebyly propojeny s identitou zákazníků, tak dnes už nad kartičkami vítězí slevové aplikace v telefonech. Počty uživatelů těchto aplikací se počítají v milionech (Lidl Plus používají 4 miliony zákazníků, program Kauflandu 3 miliony, aplikaci od Penny 2 miliony a Clubcard od Tesca milion uživatelů). Často lidé mají nainstalovány aplikace více řetězců. S tím se nenápadným ale zásadním způsobem změnil i způsob a rozsah shromažďování osobních údajů o zákaznících, ale i další jejich využití,“ uvedla organizace.
Podle IuRe jde jednak o data o nákupech a využívání aplikace, z nichž lze vyčíst detaily například o stravovacích návycích, velikosti a struktuře rodiny, vlastnictví domácích mazlíčků či ekonomické situaci a také jejich využívání k cílení reklamy. „Využití datasetů společností Meta nebo Google takto přiznává například Lidl. Vedle toho se jedná o aplikace, které zpravidla požadují rozsáhlé přístupy k funkcím telefonů a osobním údajům, které telefony shromažďují. Může jít o přístup ke kontaktům, video nebo audio nahrávání nebo poloze telefonu. Aplikace také často shromažďují informace o tom, jak používáme telefon a o dalších aplikacích v telefonu a jejich využívání,“ dodala organizace.
“Ačkoli obchodní řetězce často tvrdí, že data nepředávají žádným třetím stranám, tak prověřované aplikace současně obsahují v různé míře (nejvíce jich bylo zjištěno u aplikace společnosti Kaufland) sledovací prvky třetích stran (tzv. trackery), které jsou využívány ke sběru osobních údajů a jejich analýze. Součástí využití těchto prvků pak bývá často předávání dat do zahraničí včetně států, které nezajišťují dostatečnou ochranu dat (např. USA),” uvedla organizace v odůvodnění pro udělení ceny.
Řetězce podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy plně respektují ochranu osobních údajů. Zákazníci se navíc mohou sami rozhodnout, zda a jak budou aplikace používat, řekl v reakci na udělení anticeny Velký bratr. Věrnostní aplikace jsou podle Prouzy běžné i v jiných zemích a nabízejí je nejen prodejci potravin, ale také drogerie či lékárny.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.