I průkopník elektroaut Toyota brzdí s revolucí. Automobilka snížila plán výroby elektroaut o třetinu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Japonská automobilka Toyota uvedla, že upravuje své plány ohledně výroby elektroaut. Zatímco dříve chtěla v roce 2026 vyrobit 1,5 milionu elektroaut, nyní předpokládá, že v roce 2026 vyrobí pouze 1 milion těchto vozů. Přidává se tak k dalším automobilkám, jako Vokswagen či GM, které v době nižších dotací a tvrdé konkurence ze strany čínských automobilek snižují své plány s elektroauty a prodlužují životnost těch se spalovacími motory. Informuje agentura Nikkei či Reuters.
Toyota patří přitom k průkopníkům elektromobility. V roce 1997 začala jako první sériově vyrábět a prodávat hybridní vozidlo a to Toyotu Prius. V současnosti se však automobilce na poli vozidel nevyužívající fosilní paliva tak silně nevede. V roce 2023 vyrobila přibližně 104 000 elektromobilů a v prvním pololetí letošního roku přibližně 80 000 elektromobilů.
Rozhodla se tak upravit výhled do dalších let. V roce 2025 chce vyrobit 400 000 elektromobilů a v roce 2026 rovný milion, oproti původně plánovanému 1,5 milionu. Cíl 1,5 milionu elektrovozidel v roce 2026 přitom firma oznámila teprve loni. Snahou bylo připravit celý výrobní řetězec a dodavatele na rychlý růst.
Tak rychle jak šly předpovědi prodejů elektroaut nahoru, teď klesají. Automobilka není jediná, která hlásí pomalejší expanzi v oblasti elektrouat. Tento sektor se koneckonců na produkci Toyoty podílí asi 1 %. Podobně jako Toyota v minulých měsících oznámila například automobilka GM, že novou továrnu na elektroauta postaví až o dva roky později. Podobně Ford nedávno oznámil, že končí s vývojem elektrických SUV a švédské Volvo se nedávno vzdalo cíle do roku 2030 vyrábět pouze elektrovozidla. Do trendu zpomalujícího růstu elektroaut se nečekaně zapojila i automobilka Tesla, když oznámila, že její globální prodeje spadly meziročně o 7 %.
Na propadu elektromobility může mít vliv řada faktorů. Světové trhy dobývají levné čínské elektromobily, které některé země podezřívají s dumpingových cen. USA i EU proti čínským elektroautům zavedly v minulých letech cla. V Evropě zase v posledních letech klesly dotace na elektromobily. V Německu v důsledku nutných rozpočtových škrtů po zásahu ústavního soudu, ve Skandinávii po nástupu nových vlád.