Odboráři v několika krajích hrozí stávkou v autobusové dopravě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Odbory v dopravní skupině BusLine dnes rozšířily stávkovou pohotovost vedle Královéhradeckého i na Liberecký a Pardubický kraj. Odbory žádají vyšší mzdy pro řidiče. Dnes ráno stávková pohotovost začala ve společnosti BusLine KHK. Dopoledne se k ní připojili odbory a řidiči ve společnostech BusLine LK a BusLine Pardubicko, řekl Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy. Od úterý 11. března vyhlásili stávkovou pohotovost také odboráři ve zlínské společnosti Z-Group bus.
Vedení BusLine KHK v prohlášení označilo argumenty odborářů za nepřesné a zavádějící. Při kolektivním vyjednávání, které zatím nevedlo k dohodě, je třeba najít rovnováhu mezi potřebami zaměstnanců a možnostmi zaměstnavatele, uvedla firma. Odbory jsou podle Berounského připravené k jednání.
Semilský holding BusLine patří se 700 autobusy a téměř 1000 lidmi mezi největší dopravce v Česku. Prostřednictvím svých dceřiných společností zajišťuje na objednávku krajů veřejnou linkovou dopravu. Cestujících a provozu linkové dopravy se stávková pohotovost podle Berounského nijak nedotkne. "Cestující o našich požadavcích informujeme prostřednictvím plakátů v autobusech," uvedl.
ČTK dnes po 10:00 na královéhradeckém terminálu hromadné dopravy zjistila, že žádný z několika zaparkovaných autobusů BusLine plakát vylepený neměl. Podle Berounského plakáty vylepili řidiči, kteří jsou členy odborů, u ostatních to je dobrovolné.
BusLine KHK dnes uvedl, že se snaží pro zaměstnance zajistit co možná nejlepší pracovní, finanční i sociální podmínky. Protože se zatím s odbory nedohodla na kolektivní smlouvě, vydala mzdový předpis, v němž navýšila výkonový tarif pro řidiče autobusů. Základní tarif za činnosti mimo řízení, včetně odbavování cestujících a úklidu, a odměna za čekání se navyšovaly od loňského července v souladu s vládním nařízení, tvrdí firma.
Pracovní a finanční podmínky nastavuje podle vedení v souladu s požadavky objednatelů autobusové dopravy. "V rámci kolektivního vyjednávání je třeba dosáhnout vzájemné rovnováhy a nelze akceptovat požadavky, kterým nemůže společnost s péčí řádného hospodáře dostát," dodala firma.
Řidiči autobusů v BusLine podle odborů měli do konce letošního ledna dva a čtvrt roku neměnný tarif odměňování. Od 31. ledna jim firma přidala nedostatečných 4,1 procenta, uvedl Berounský. Řidič má nyní podle odborového předáka za jízdu 179,88 koruny hrubého na hodinu, odbory chtějí dosáhnout nejméně 200 korun na hodinu. Cílem odborů je podle Berounského zlepšit podmínky a zvýšit platy pro řidiče v celém holdingu BusLine.
Odboráři firmě vyčítají i podle nich chybějící komunikaci. Obrátili se také na Státní úřad inspekce práce "kvůli soustavnému porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání vedením BusLine", uvedli na webu.
Stávková pohotovost se od úterý týká i společnosti Z-Group bus, která sídlí ve Zlíně. Bude trvat až do odvolání, případně do přechodu na jinou formu protestu, uvedli odboráři. Ti kritizují například neuspokojivý stav autobusů, přičemž řidiči podle nich na závady opakovaně upozorňují. "Jedná se o zásadní narušení bezpečnosti provozu s potencionálním ohrožením života či zdraví jak řidičů, tak pasažérů a dalších účastníků provozu na pozemních komunikacích," uvedl Libor Weinstein, předseda Základní organizace OS pozemní a letecké dopravy Dopravního podniku města Brna.
Dopravce podle odborů také neposkytuje řidičům bezpečnostní přestávky a neplánuje systémově směny. Odboráři firmě dále vyčítají, že neumožňuje zaměstnancům čerpat dovolenou dle zákoníku práce a neplní některé vnitřní předpisy a závazky vyplývající z kolektivní smlouvy. Odborové organizace působící v Z-Group bus uvedly, že preferují sociální dialog a dohody na základě společných jednání. "Současně však zcela jednoznačně prohlašují, že jsou připraveny i k důraznějším formám protestu," uvedl v oznámení Weinstein.
Odbory podle mluvčího Z-Group bus Miroslava Slaného vyhlásily stávkovou pohotovost v době vyjednávání o změně kolektivní smlouvy. "Chýlí se ke svému závěru a v podstatě jsme úplně na všem dohodnuti, nová kolektivní smlouva má přinést další zvýšení rozsahu práv zaměstnanců včetně navýšení mezd řidičům, které odbory požadovaly. Najednou přijde vyhlášení stávkové pohotovosti, které naprosto nechápeme a v tuto chvíli vůbec netušíme, co po nás odboráři vlastně chtějí a čeho chtějí dosáhnout, ani za jakých podmínek stávkovou pohotovost odvolají," uvedl Slaný.
Důvody vyjmenované v oznámení o vyhlášení stávkové pohotovosti označil za velmi obecné, bez konkrétního zdůvodnění. "Pokud jde o jejich obsah, neevidujeme žádnou oprávněnou stížnost žádného zaměstnance nebo odborové organizace, která by vyhlášení stávkové pohotovosti předcházela," uvedl mluvčí. Vyhlášení stávkové pohotovosti podle něj společnost považuje za nezákonné zástupné jednání směřující k vynucení si dalších výhod nad rámec už dojednaných parametrů kolektivní smlouvy na další období. Firma odbory požádala, aby stávkovou pohotovost odvolaly.
Společnost Z-Group bus je významným regionálním autobusovým dopravcem, má několik set zaměstnanců. Kromě Zlínského a Moravskoslezského kraje působí v menší míře také v Olomouckém a Jihomoravském kraji. Odbory ve společnosti stávkovou pohotovost opakovaně vyhlásily i v minulých letech.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.