MMF: Vynucený přechod na elektromobilitu vyjde Česko draho, do pěti let může o práci přijít až 70 tisíc lidí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Staronovým předsedou lidovců se v pátek stal ministr zemědělství Marek Výborný. Svého předchůdce a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku porazil ve druhém kole volby na sjezdu v Olomouci se ziskem 159 hlasů, celkem delegáti odevzdali jemu a obhajujícímu Marianovi Jurečkovi 266 hlasů. Podle expertů je otázka, zda změna KDU-ČSL pomůže, je to však signál směrem k pokračování koalice Spolu.
První ze scénářů analýzy MMF počítá s tím, že dojde v příštích pěti letech k výraznému nárůstu podílů čínských elektroaut na evropském trhu. To by mělo výrazné dopady na země, které jsou značně závislé na automobilovém průmyslu, „poraženými“ jsou v této analýze Česko, Maďarsko a Slovensko, které mají nést největší ztráty.
„Studie MMF analyzuje vývoj v rámci scénáře, kdy by během následujících pěti let došlo k navýšení čínského podílu na trhu EU o patnáct procentních bodů v porovnání se situací v letech 2016 až 2019. Podíl čínských vozů na trhu EU by tak nakonec činil 16,3 procenta,“ popisuje jeden ze závěrů studie hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
„Nejhůře zasaženo by v tomto scénáři bylo v rámci EU Slovensko, kde by o práci v autoprůmyslu přišla 2,6 procenta celkového ekonomicky aktivního obyvatelstva. V Maďarsku by to bylo 1,7 procenta, v Česku pak pod 1,5 procenta. Český procentuální údaj odpovídá v absolutním vyjádření zhruba 75 000 lidí,“ dodal Lukáš Kovanda.
Analýza pak modeluje i další dva scénáře, možnost snížit dopady zvýšením cel na automobilový dovoz z Číny či při případným přesunem výrobních závodů čínských automobilek do zemí Evropské unie. Ani v jednom z případů však nejde mluvit o výslovně pozitivních dopadech na nejvíce zasažené země.
Čínský export aut do Evropské unie bude podle nedávno zveřejněné studie PwC letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Tento vývoj zapříčinila vedoucí role Číny na trhu s elektromobily, když za letošní druhé čtvrtletí vůbec poprvé vyrobila více než milion aut s elektrickým pohonem.
Podle očekávání PwC letos čínské automobilky do Evropské unie dovezou 440 000 všech druhů aut, což bude tvořit 68 procent čínského automobilového exportu. Opačným směrem zamíří jen 325 000 vozů. V loňském roce se přitom čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když Čína loni do Evropy dovezla asi 280 000 aut. Na nejvyspělejších světových trzích prodeje aut s elektrickým či hybridním pohonem tvoří už 37 procent ze všech vozů. Do pěti let by se měl podle PwC jejich počet ve světě více než zdvojnásobit. Počet elektromobilů vzroste do roku 2029 až o 187 procent.
Studie PwC předpokládá, že za pět let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 33 milionů na více než 68 milionů vozů. Nejrychleji by měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za pět let jezdit 34 milionů, což představuje nárůst o 187 procent. Počty hybridů a plug-in hybridů podle studie porostou pomaleji.