Stovky podezřelých zakázek. Pražský dopravní podnik zaplatil 728 milionů firmám napojených na Dozimetr
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražský dopravní podnik (DPP) v letech 2014 až 2022 obchodoval s 16 firmami přímo napojenými na lidi obviněné či vyšetřované v korupční kauze Dozimetr a zaplatil jim přes 728,6 milionu korun. Vyplývá to z auditu, který si nechal zpracovat pražský magistrát. Auditoři v dokumentu na více než 800 stranách popisují stovky netransparentních obchodů a stovky podezření, kdy podle nich mohly být vyvedeny peníze z dopravního podniku a uzavírány nevýhodné smlouvy, píše deník MF DNES. Dopravní podnik kritiku auditorů odmítá, v reakci uvedl, že prohřešky se děly v minulosti a dnes už nejsou možné.
V kauze Dozimetr čelí obžalobě devět lidí z účasti na organizované zločinecké skupině, úplatkářství a praní špinavých peněz. Obžaloba tvrdí, že skupina obsadila v DPP důležité pozice tak, aby spřátelení manažeři mohli ovlivňovat výběrová řízení s cílem získat od vítězných firem úplatky.
Dopravní podnik podle auditorů z německé společnosti StoneTurn z Frankfurtu nad Mohanem v kontrolovaných letech organizoval neprůhledná výběrová řízení, přiděloval a dělil zakázky těsně pod limitem, aby mohl firmy vybírat napřímo. Uzavíral smlouvy s nevýhodnými či předraženými cenami, platil za práci, kterou nepotřeboval či ji nelze ověřit.
Audit je třetí v pořadí, který si Praha nechala po kauze Dozimetr zpracovat. Předchozí dva se věnovaly spolupráci se společností Xanthus Servisní a výstavbě metra Palmovka. Po prvních dvou podala Praha trestní oznámení. Novým auditem se dnes mají zabývat pražští zastupitelé.
Dopravní podnik závěry auditorů, kteří zkoumali přes 10 600 dokumentů, rozporuje. Podle deníku tvrdí, že dostal málo času na uplatnění svých připomínek, a u mnoha zakázek má vlastní vysvětlení situace. "Vzhledem k tomu, že zpráva zachycuje období od roku 2014 až do roku 2022, některá zjištění jsou již zhojena úpravou vnitřních kontrolních mechanismů dopravního podniku, aby byla ošetřena známá rizika. Například lze uvést zavedení dalšího schvalovacího stupně v případě vnitropodnikových objednávek, snížení limitů pro uveřejňování veřejných zakázek realizovaných mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek," napsal dopravní podnik ve vyjádření zaslaném magistrátu.
"Téměř určitě i v tomto případě magistrát trestní oznámení podá," řekl MF DNES radní Prahy pro majetek, legislativu a transparentnost Adam Zábranský.