RODINNÝ ASISTENT

Stát chce odebírat z rodin méně dětí. Pomoct s tím má zcela nová služba

RODINNÝ ASISTENT
Stát chce odebírat z rodin méně dětí. Pomoct s tím má zcela nová služba

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vláda chystá zavést zcela novou službu, která má posílat „chůvy“ přímo do rodin. Pomáhat má například v případech, kdy se rodiče z rozličných důvodů nestíhají o děti starat nebo se u nich shledají nízké rodičovské kompetence. Právní úprava zanesená do novely zákona o péči v dětských skupinách však schytává ostrou kritiku za poměrně vágní provedení, někteří kritici se obávají nařízených intervencí. Podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva má jít převážně o dobrovolnou službu, intervence má nastávat v případech, kdy by úřady musely sáhnout podle stávajících pravidel rovnou k odebrání dětí. Naopak má tak umožnit alternativu k tomuto radikálnímu kroku.

Nový paragraf zavádějící novou službu v rámci zákona o sociálních službách zavádí institut „rodinného asistenta“. „Cílem této služby je poskytovat podporu a péči rodinám s dětmi přímo v domácnosti rodiny, mají-li rodiče nízké rodičovské kompetence nebo snížený časový prostor na péči o dítě nebo jde-li o rodinu se speciálními potřebami nebo o rodinu v mimořádné krizové situaci,“ uvádí důvodová zpráva k novele, která nedávno prošla připomínkovým řízením ze strany institucí. Řada z nich však novele vytýká zásadní nedostatky.

Například Svaz měst a obcí žádá úplné vypuštění paragrafu. Vyčítá novele vágní provedení, podle kterého není jasné, jaké mají panovat vztahy mezi rodinou, asistenty či obecními úřady, které mají o poskytnutí asistence rozhodovat. Stejně tak z úpravy podle svazu není jasná otázka financování a nákladů, které s sebou nová služba ponese. „Není jasné, zda intervenci rodinného asistenta může rodina odmítnout či nikoliv, v obou případech chybí podmínky aktu. Bohužel ani vztah mezi rodinným asistentem a rodinou není zcela jasný, především v otázce financování,“ uvádí v připomínkách svaz.

Asistenti mají být odborně způsobilí a zároveň projít dalšími kurzy akreditovanými ze strany ministerstev. Mezi odborně způsobilé řadí novela například všeobecné sestry, dětské sestry, psychology ve zdravotnictví či sociální pracovníky a další. Službu mají pak podle předlohy hradit právě obce, kterým by měla jít následně náhrada nákladů proplacena ze státního rozpočtu.

„Primárně je to plánované jako institut dobrovolný. Půjde o rodiče, kteří mají třeba oslabené kapacity pečovat, například v nějakém krizovém životním období – nemoc jednoho z rodičů, maminka samoživitelka, která tráví čas od rána do večera v práci a potřebuje nějakou podporu, nemá nikoho, kdo by ji na chvíli obstaral děti, nebo onemocnění rodiče, který prochází těžkou léčbou a snaží se do toho postarat o své děti, nicméně pokud mu někdo nemůže pomoct nebo nemá finance na zaplacení chůvy, může dojít k rozdělení dětí od rodičů nebo k tomu, že si prochází těžkými traumatickými zážitky,“ řekla deníku Echo24 k návrhu vládní zmocněnkyně Klára Šimáčková Laurenčíková, která vznik nové služby prosazuje.

Vidí to i jako vhodný institut v případě rodičů se speciálními potřebami, například u hendikepovaných, či u rodičů s nízkými rodičovskými kompetencemi, jako příklad uvádí rodiče, kteří vyrůstali v dětském domově a potřebují se naučit o dítě pečovat. „Má to obrovský potenciál uchránit děti spousty těžkých, traumatických zážitků, kde rodina nemá kapacitu pečovat, nemá kompetence, má nějaké speciální potřeby nebo je v nějaké akutní krizi. Tyhle čtyři situace si myslím, že dnes neumíme dobře řešit a neumíme se k těm rodinám dostat včas s potřebnou intervencí. Tenhle inovativní prvek má potenciál v mnoha případech odklonit nutnost ústavní péče nebo odklonit riziko traumatizace,“ dodala Laurenčíková.

Přiznává, že mohou nastat i situace, v nichž by došlo k nařízení této služby. „Podobně jako třeba v případě programu ve středisku výchovné péče, pakliže ti rodiče dítě poškozují nějakou nevhodnou intervencí a je důležité, aby se učili rodičovské kompetence. OSPOD dnes může v rámci správního řízení nařídit účast v nějakém programu či návštěvu konkrétní služby, umím si představit, že v nějakých závažných případech by mohla být tato intervence i nařízena. Ale to si umím představit zejména v situacích, kdy se opravdu jedná o ohrožení dítěte, které s sebou nese riziko traumatizace nebo třeba umístění do ústavní péče,“ řekla Laurenčíková s tím, že má jít o výjimečné případy, v nichž má dnes stát možnost pouze odebrat dítě z rodiny, jelikož neexistuje alternativa. Pravomoc nařídit asistenta rodině by měl v rámci správního řízení OSPOD (Orgán sociálně-právní ochrany dětí) či by případně vycházelo z rozhodnutí opatrovnického soudu.

„Vždy by to byla otázka dobrého vyhodnocení zátěžových protektivních faktorů v rodině. Na základě nějakého validního posouzení situace v rodině, kdy dnes OSPOD nemá jiný nástroj než to dítě odebrat, tak by mohl řadě rodin nabídnout a nebo i zařídit ve spolupráci s opatrovnickým soudem takovouto intervenci, podporu, která by mohla být zárukou toho, že se dítě nebude nacházet v podmínkách nebezpečných, rizikových, ale zároveň nebude hned nastupovat odebrání,“ dodala Laurenčíková.

Otázka nákladů a možných úspor se má v příštích měsících ještě vypočítávat. „Řadu věcí můžeme ještě doladit, vyprecizovat, ale potenciál této služby je obrovský i ve smyslu ekonomických úspor. Právě kvůli tomu, že dnes nemáme dostupnou preventivní, jednoduchou pomoc v začátku, když se problém rozvíjí a dítě vyrůstá v nejdůležitějším vývojovém období v nějakém rodinném prostředí, dáváme mnohonásobně více prostředků do psychiatrického segmentu, ústavního, vězeňského a je to hašení požáru, které se možná nemuselo vůbec rozhořet do tak katastrofální úrovně, jako se většinou v ČR rozhoří v případě ohrožených dětí a rodin,“ tvrdí Laurenčíková.

31. července 2023