Alzák má problém. Českému trhu přibyla konkurence desetitisíců obchodníků
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Konkurence je zdravá pro trh a výhodná pro zákazníka, v tomto případě však přináší i velkou výzvu pro české špičky na trhu e-commerce. Rok 2023 znamená potenciální otřes na českém trhu, na který vstoupila v krátkém čase hned dvě obří online tržiště ze zahraničí. Jedno z nich nabízí značku, kterou Češi dobře znají, další zase sílu jednoho z největších hráčů na světovém online trhu. V obou případech jde o obry, s kterými se lokální tržiště objemem nabídky mohou jen těžko srovnávat.
Internetová tržiště jsou na vzestupu a ta mezinárodní se v letošním roce pokouší pohltit i český trh. Princip velkých online marketů, které sdružují nabídky od tisíců různých obchodníků, přitahuje v sousedních zemích desítky milionů zákazníků. Českým zákazníkům se tak letos otevřela jejich nabídka milionů produktů, českým obchodníkům zase možnost zasáhnout svým zbožím i miliony zákazníků v zahraničí. A českým hráčům pak tvrdá konkurence, na kterou nebyli zvyklí.
Jako první potenciální konkurenční bomba vstoupil letos na trh se svým online marketplace Kaufland. S sebou přinesl sílu německého marketu, který navštěvuje přes 30 milionů uživatelů měsíčně, a který nabízí desítky milionů produktů. Pro Kaufland navíc podle odborníků hraje silná a známá značka samotných kamenných prodejen, která platí i v Česku.
Tento měsíc na trh vstoupilo také dlouho očekávané Allegro. Polský obr je ještě ze zcela jiné váhové kategorie. Současný majitel českého tržiště Mall.cz a nově i samotné české platformy Allegra nabízí přes dvě stě milionu produktů, on-line tržiště Allegra jen v Polsku měsíčně navštíví průměrně 21 milionů uživatelů, což odpovídá 66 procentům obyvatel země starších 16 let, uvedla již dříve firma. Nedávno spustilo také internetovou obchodní platformu pro celou Evropu.
„Spuštění Allegro.cz je pro nás v rámci naší ambice vytvořit nejoblíbenější e-commerce platformu pro zákazníky i obchodníky celé střední a východní Evropy stěžejním milníkem. Českým obchodníkům tak zároveň poskytujeme příležitost rozšířit své podnikání s podporou důvěryhodného partnera, který do Česka přináší dlouholeté zkušenosti i množství odborných znalostí ze světa e-commerce,“ řekl obchodní ředitel společnosti Allegro Alvise Favara.
Objemem nabídky produktů pak marketplace Kauflandu i Allegra výrazně předčí česká online tržiště jako je Alza či srovnávač Heureka. Alza v roce 2021 deklarovala přes 700 tisíc aktivních produktů v nabídce, Mall na svém online tržišti pak nabízí přes pět milionů produktů.
Obrat tuzemských internetových obchodů v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent. Důvodem byla ekonomická nejistota zákazníků a trvající vysoká inflace, vyplývá z údajů internetového srovnávače Heureka.cz. Loni obrat českých e-shopů podle informací Heureky a Asociace pro elektronickou komerci poprvé meziročně klesl, a to z 223 miliard korun v roce 2021 na 197 miliard korun. Poprvé se také na českém trhu snížil počet e-shopů, konkrétně o 885 na 50 100 obchodů.