Slovanská epopej se vrátí do Prahy. „Je to velký úspěch,“ říká Jiří Pospíšil
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha je v závěrečné fázi jednání o vlastnictví a vystavování Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Po letech jednání a soudních sporů, které Praha prohrála, se blíží ke schválení dohoda, která ponechá soubor dvaceti velkoplošných pláten se slovanskou tématikou ve vlastnictví Praze a zajišťuje její vystavování v budoucích letech v Paláci Savarin. Dohoda se vyjednávala více jak rok s cílem vyhnout se pokračování soudního sporu, který měl pokračovat odvolacím soudem v půlce června. "Zástupci Muchovy rodiny nevěřili tomu, že Praha myslí vážně tu dohodu, ale mně se tedy podařilo je přesvědčit, že se chceme dohodnout. Takže i když ta dohoda bude mít své kritiky, tak dohoda je vždycky lepší než soudní spor. O něm nevíte jak dopadne, trvá roky a stojí to peníze," uvádí k dohodě v rozhovoru s deníkem Echo24 náměstek pražského primátora a europoslanec Jiří Pospíšil, který měl vyjednávání dohody s dědici na starosti.
Jak v současnosti vypadá vyjednávání o epopeji s dědici Alfonse Muchy?
Vypadá to tak, že se konečně dohodneme. Dohoda ještě není formálně uzavřena, není schválena Radou města. Ale po týdnech vyjednávání, kdy jsem se obával, že se nedohodneme a bude pokračovat soudní spor mezi Prahou a Johnem Muchou, tak to konečně vypadá, že jsme našli shodu na možné dohodě. A teď už ladíme detaily, ale ta dohoda bude účinná až v momentě, kdy ji schválí orgány města. Poprvé to však vypadá, že se spíše dohodneme, než aby ten spor nakonec řešil soud.
Na čem dohoda vázla? Co byly nejobtížnější body jednání?
Bohužel celý minulý rok, který byl soudem určen na to, aby se bývalé vedení města, včetně bývalé kulturní radní (Hany Třeštíkové poz. Red), s Johnem Muchou domluvili byl promarněn. Jednání která se vedla nevedla k uzavření dohody. Proč tomu tak bylo není otázka na mě, ale na bývalé vedení města.
Proč se tedy teď podařilo tu dohodu výrazně posunout? V čem byl rozdíl?
Já jsem u těch předchozích vyjednávání nebyl, tak nevím proč se to mým předchůdcům nepodařilo. Ale já jsem tomu teď věnoval opravdu skoro veškerý čas. Jsme jednali mnohokrát na mnoha místech s rodinou Mucha, včetně Paříže. Přesvědčil jsem je, že je lepší mít dobré vztahy s Prahou, dohodnout se a mít společný projekt umístění epopeje a rodinné sbírky Mucha v jedné expozici, než vést letitý soudní spor.
O čem přesně jste v Paříži jednal, čím jste pana Muchu přesvědčil?
Jak jsem řekl, snažil jsem se zástupcům žalobce vysvětlit, že společný postup je lepší, než když se v dalších letech budeme jenom soudit. Zástupci rodiny Mucha nevěřili tomu, že to Praha s dohodou myslí vážně. Bylo třeba obnovit pocit vzájemné důvěry a respektu, a to se myslím podařilo.
Je součástí té dohody, která se finalizuje, i nějak konkrétně umístění epopeje?
Ano. To samozřejmě je. Dohoda je postavena na principu, že vlastnictví epopeje zůstává Hlavnímu městu Praze - což je pro nás fatální věc a po dobu 25 let budeme společně vystavovat Slovanskou epopej a sbírku rodiny Mucha - Nejprve v Moravském Krumlově - kde epopej ostatně dnes visí a následně v paláci Savarin, pokud se tento objekt podaří soukromému investorovi postavit.
Je tam nějaký rámec, kdy bude epopej vystavena v Praze?
Detailní podmínky dohody představím cca za 14 dní, některé detaily smluv se totiž stálé dotváří, ale základní rámec jsem již popsal - John Mucha ukončí soudní spor, vlastnictví epopeje zůstává Praze a příštích 25 let ji budeme společně vystavovat s rodinou Mucha.
Já jako radní pro kulturu považuji za nejdůležitější že nebude zpochybňováno vlastnictví Slovanské epopeje. Jako radní pro kulturu hájím veřejný zájem - tedy zachovat vlastnictví tohoto díla pro Prahu To považuji za velký úspěch, protože ještě před rokem, v návrhu dohody, který vyjednávali moji předchůdci, byla varianta, že až 7 let od uzavření dohody by tam došlo k uznání vlastnictví epopeje Praze. To znamená, že teď je konstrukce mnohem lepší a výhodnější pro Prahu, než byl ten původní návrh vyjednávaný mými předchůdci
A podle současné dohody by to vlastnictví bylo vyřešeno ve prospěch Prahy v jakém horizontu?
V případě té dohody, která byla vyjednána mými předchůdci, by to bylo až po několika letech od uzavření dohody. My říkáme, že pokud uzavřeme dohodu, tak chceme vyřešit otázku vlastnictví hned, toto je naše podmínka dohody.
Máte už nějakou představu, kde by mohla být vystavena epopej?
Epopej bude v dalších letech viset v Moravském Krumlově. A pokud se podaří postavit projekt Savarin, tak by potom visela, a to je i v té původní dohodě, vyjednané mými předchůdci, 25 let v Savarinu. A mezitím by Praha mohla konečně po desítkách let vybudovat konečné a důstojné místo k vystavování epopeje. Je tam dostatečná lhůta 25 let, v rámci které Praha snad konečně zrealizuje to, co dluží Alfonsi Muchovi a jeho epopeji.
Vnučka Alfonse Muchy Jarmila Mucha Plocková se nedávno nechala slyšet, že pokud Praha hodlá umístit epopej do paláce Savarin, že to soudně napadne. Doslova řekla, že si nemyslí, že by takhle zásadní dílo mělo být umístěno někde 20 metrů v podzemí na úrovni garáží. Co na to říkáte?
Přístup paní Jarmily Plockové mě mrzí, dvakrát jsem s ní jednal a snažil jsem se ji vysvětlit podstatu dohody mezi Prahou a Johnem Muchou. Pokud bude epopej umístěna v Savarinu, tak je nutno říci že se jedná o nový objekt, který bude splňovat bezpečnostní a technická kritéria pro umístění Slovanské epopeje. Nejde o žádné staré garáže, jak jsem se někde dočetl. Bude to úplně nově postavený objekt. Bude mít 12 metrů vysoké sály, které budou splňovat veškeré klimatické a jiné požadavky. Tvrzení vnučky, že to budou garáže, prosím vás, to bude úplně nový objekt. Já rozumím, že ne každý s tím musí souhlasit, ale zase bychom neměli mást veřejnost. Paní Plocková mi říkala, že chce, aby epopej patřila Praze, proto mě trochu překvapilo že když se na podaří ukončit soudní spor, chce tuto věc soudně napadnout. Nedává mi to smysl a přijde mi to nelogické. Všichni bychom měli mít zájem na ukončení soudních sporů a vystavení Slovanské epopeje v Praze.
A ty ostatní možnosti umístění, o kterých se mluví? Například zámek na Zbraslavi?
O ostatních možnostech umístění v tuto chvíli nejednáme. John Mucha a jeho dědicové jednoznačně preferují variantu Moravský Krumlov a následně palác Savarin. Debata o ostatních místech má tak pouze akademický charakter a nijak neřeší ukončení soudního sporu s Johnem Muchou. Do budoucna, pokud se nám podaří uzavřít dohodu, tak bychom se měli zaměřit na výstavbu vlastního trvalého místa pro umístění Slovanské epopeje. Lhůta 25 let, kterou podpisem smlouvy získáváme je dostatečný časový úsek k nalezení konečného umístění.