LETNÍ DOVOLENÁ

Hrozba pro dovolené se vrací. Češi mohou uvíznout na letištích

LETNÍ DOVOLENÁ
Hrozba pro dovolené se vrací. Češi mohou uvíznout na letištích

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letní dovolené opět čelí hrozbě živelného rušení letů a chaosu. Podobný scénář si lze pamatovat z minulého léta, kdy i řada českých cestovatelů uvízla na letištích v oblíbených destinacích, musela platit tisíce za složitý náhradní způsob dopravy a pak z velmi neochotných aerolinií měsíce „tahat“ peníze zpět. Kvůli hrozícím stávkám zaměstnanců Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu hrozí odklady či rušení až dvanácti tisíc letů denně.

Přetížení personálu letišť i stávky vedly v minulém roce k výpadkům i nekonečnému zdržování letů napříč Evropou. V nastalém chaosu nebylo výjimkou, že se lidé s návratem domů zpožďovali o desítky hodin a platili desetitisíce, jak ukazoval kupříkladu i případ tehdy popsaný deníkem Echo24. Nyní hrozí, že se situace může opakovat. Evropská organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol varovala už na počátku července, že letiště v letních měsících čeká neúnosné přetížení. Situaci komplikuje kromě stále chybějícího personálu také zúžení leteckého prostoru kvůli probíhající ruské válce na Ukrajině.

A odbory zastupující kontrolory letového provozu vystoupily s hrozbou stávky, která by zásadně zasáhla letecký provoz v Evropě. Podle britského deníku The Times mohou stávky vyřadit či zpomalit až třetinu všech letů denně, tedy přes dvanáct tisíc letů napříč Evropou a napříč oblíbenými destinacemi. V Evropě se v příštích osmi týdnech uskuteční přibližně 33 000 letů denně. Jedná se o zhruba osmiprocentní nárůst oproti loňskému létu.

Podle agentury Bloomberg zatím odbory možné detaily kolem stávek neoznámily a Eurocontrol se s odboráři snaží najít kompromis, aby ke stávkám nedošlo. Podle The Times však chtějí odbory vyhlásit podrobnosti o rozsahu a dnech stávek zřejmě už v pondělí. Ty by tak přidaly už k současným problémům, které způsobují například stávky leteckých kontrolorů ve Francii, kvůli kterým se od začátku roku musely rušit už tisíce letů.

V případě, že výpadky zasáhnou cestující, mají turisté nárok na to, aby se o ně aerolinky postaraly, k tomu jim navíc nařízení EU garantuje kompenzace. Jak ale ukázalo loňské léto a případy, na které deník Echo24 upozornil, často záleží i na přístupu jednotlivých aerolinek. Někdy tak může situace skončit i dalšími tisícovými náklady navíc, které je pak nutné zdlouhavě vymáhat zpět.

V případech, kdy vše správně funguje, by se však měly aerolinky o cestující ve většině případů postarat a zajistit co nejplynulejší pokračování v dopravě. Kompenzace v zemích EU garantuje nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím. Ta konkrétně vymezuje situace a z nich plynoucí práva i na poměrně vysoké odškodné pro cestující v závislosti na délce letu či příčinách zpoždění. I několik hodin může znamenat nárok na vysoké kompenzace. Nařízení se vztahuje na evropské, islandské, norské i švýcarské aerolinky, případně i na jiné, pokud jde o let v rámci EU či let mířící z EU a přidružených států.

Nárok vzniká jednoduše pokud dojde k nečekanému zrušení letu či jeho zpoždění při příletu alespoň o tři hodiny. Stejně tak pokud kvůli zpoždění nestihne cestující navazující spoj. Výška kompenzací se pak odvíjí od délky trasy. Za lety do vzdálenosti 1500 km vzdušnou čarou jde o 250 eur, do 3 500 km pak 400 eur až finálně u letů nad 3 500 km 600 eur.

Nárok na kompenzaci podle nařízení nevzniká, pokud se o zrušení letu dozví cestující se čtrnáctidenním předstihem. Kompenzace pak také nenáleží zákazníkům v případech, kdy za zpožděním či zrušením letu nestojí problémy aerolinek, tedy například pokud dojde ke stávce zaměstnanců letiště, nepřízni počasí či například bezpečnostním problémům. Dopravce má však další povinnosti, tedy v případě zrušení letů či výrazném zpoždění například poskytnout včasné informace, v případě nutnosti ubytování i s odvozem tam i zpět na letiště, zajistit náhradní let či vyplatit zpět peníze za letenku. Cestující má nárok i na dva telefonní hovory či občerstvení.

Pokud mají cestující pocit, že se jim nedostalo jejich práv, mají se nejprve obrátit se stížností na leteckou společnost. V případě nedostatečné či žádné reakce pak mají možnost obrátit se na příslušné vnitrostátní orgány či přistoupit k dalším krokům.

9. července 2023