PRAŽSKÁ MHD

Hřib vytáhl prodloužení metra C. Naposled skončilo v poli, poučme se z toho, říká expert

PRAŽSKÁ MHD
Hřib vytáhl prodloužení metra C. Naposled skončilo v poli, poučme se z toho, říká expert

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se nedávno na sociálních sítích postaral uživatelům o zábavu nápadem prodloužit linku C pražského metra. Exprimátor ohlásil, že nechá prověřit, jestli by dávalo smysl poslat soupravy metra za nynější konečnou na Hájích do Uhříněvsi přes Petrovice. Podle něj by to mohlo pomoci propojit centrum hlavního města s jeho jihovýchodní částí. Hřib také prohlásil, že v takovém případě by musel stavbu spolufinancovat stát. Dopravní expert záměr obecně vítá, podle něj je ale nutné, aby se Praha poučila z minula a stavěla případně smysluplně.

„Během diskuse v CAMP – Centrum architektury a městského plánování jsem řekl, že nechám prověřit prodloužení metra C z Hájů do Uhříněvsi přes Petrovice. Sídliště Petrovice totiž v současné době není ideálně dopravně obslouženo,“ uvedl Hřib.

Podle něj by ale bylo nutné, aby s financováním prodloužení pomohl stát. „Bohužel teď takovou podporu zatím nemáme. Jenže tyhle obří infrastrukturní stavby s celorepublikovým významem prostě vlastními silami nezaplatíme (to se týká třeba i okruhů). Podpora státu je nezbytná a budeme o ni usilovat,“ prohlásil s tím, že prověří i možnost stavby okružní linky metra.

Ta by totiž mohla pomoci i v druhém směru, tedy spíše na severu města, kde nemá smysl prodlužovat linku C z Letňan do Čakovic. V této části se dle Hřiba mnohdy vyplatí spolehnout se spíš na autobus či v budoucnu tramvaj.

Po dohodě s vládou, říká resort

Ministerstvo dopravy radního požadavek zaregistrovalo, podle něj by ale o spolufinancování musela případně proběhnout dohoda. „Jedná se v tuto chvíli o rovinu nápadu, nikoli faktického projektu, u kterého by bylo možné diskutovat o technikách finančního krytí,“ sdělil redakci mluvčí Filip Medelský.

„Obecně platí, že jakékoliv zapojení národních zdrojů do financování staveb, které nespadají do správy státu, by muselo být podmíněno dohodou mezi Hlavním městem Prahou a vládou. V tuto chvíli platí, že s financování této případné stavby se v připravovaných rozpočtových plánech našeho resortu nepočítá,“ uvedl.

Poučme se z Letňan, varuje odborník

Podle Michala Kaliny, osloveného experta z takzvané Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat, je dopravní expanze Prahy správnou cestou, musela by se ale případně promyslet. „Je dobře, pokud dochází k rozšiřování MHD, ale je třeba to dělat s rozmyslem. Určitě to má potenciál s ohledem na vytíženost té části v okolí Uhříněvsi, pak je ale třeba řešit například odstavná parkoviště a je otázkou, zda by na to byl dostatek prostoru,“ uvedl s tím, že tohle vše by bylo nutné důkladně zanalyzovat a modelovat.

„Při každém rozšíření metra se měnily linky městské i příměstské dopravy, je ale třeba zjistit, jestli to lze dostatečně přizpůsobit,“ dodal Kalina. Upozornil na to, že třeba v okolí Říčan se už nyní tvoří zácpy a autobusy tam nabírají zpoždění, bylo by tedy otázkou, co by s tím vším udělalo prodloužení metra.

Vždy je tak třeba především celou věc pojímat komplexně a představit celé řešení, ne jen dílčí rozšíření, myslí si. „Je potřeba to pečlivě zvážit vzhledem k tomu, co tam je teď a co tam bude v budoucnu. Musíme se poučit z minulosti, třeba ze stanice do Letňan, která skončila někde v polích a kdyby tam nebylo výstaviště, neměla by vlastně smysl,“ míní.

Rozšíření existující linky C je teď jen v rovině nápadu, podobně jako okružní metro. Praha se zaměřuje především na stavbu dalších úseků metra D. Nejdále jsou práce v okolí Pankráce a Olbrachtovy.

V plánu má město i automatizaci řízení linky C, nechá zpracovat studii proveditelnosti, která posoudí smysluplnost a ekonomickou efektivitu nové „tangenciálně-okružní kapacitní kolejové dopravy“. „Prověříme ekonomické a dopravní aspekty prodloužení stávajících tratí metra,“ píše se v nedávno představeném programovém prohlášení pražské koalice.

Jan Hrdlička

8. července 2023