Umění a kritika

Ferda a vejce imaginace

Obecně platí, že současná česká literatura postrádá hrdinu, což souvisí s její feminizací a celkovou rozbředlostí. Ani mužům se nechce – nebo to už neumějí – do výrazné epiky, v níž se postava vytváří jako pevný a aktivní bod v toku času. Mají možná pocit, že by to zbytky čtenářstva stejně neocenily, protože už je tak zpitomělé, že pokud čte, počítá s tím, že ho to má nudit a nechápat, co to čte.

Závodnice, která se vyrovnala mužům

Audiokniha představuje memoáry první české automobilové závodnice Elišky Junkové, která ve 20. letech jako první žena v historii vítězila za volantem v závodech Grand Prix. Kariéru ukončila v roce 1928, pak začala spolupracovat se značkami Bugatti, Baťa a Barum a podílela se na práci pro Masarykův okruh v Brně.

Philip Jennings: smutný a ztracený špion

Jedna z nejsilnějších scén čerstvě odvysílané páté série seriálu The Americans (Takoví normální Američané) je svatební. Zachycuje sňatek dvou hlavních postav, Philipa a Elizabeth Jenningsových (Matthew Rhys a Keri Russellová). Oddává je pravoslavný pop, mluví na ně zpěvnou ruštinou a oni v intencích tradičního obřadu odpovídají, je to vážná a emotivní scéna.

Bílý dům pro Petra Babáka

Petr Babák je přední grafický designér. Jeho bratr Radim s kolegou Ondřejem Tobolou, architekti a designéři z ateliéru Hipposdesign, pro něho a jeho rodinu navrhli dům. Zadání bylo prosté: „Chtěli bychom jednoduchý funkční dům, kam budeme jezdit převážně na víkendy, někdy se však zdržíme déle. Do domu se musí vejít několik tisíc knih, rádi bychom snídali na zahradě a auto může stát před domem… “

Písně z města snivců

Americký písničkář Kevin Morby natočil album City Music, jsem mu za to vděčný. Ta deska ve mně probudila nadšení, jaké hudební fanoušek zažije, když se setká s něčím dokonalým, co zní naprosto samozřejmě, staře, a přitom osobitě, ne jako replika, ale jako něco strašně povědomého, a přitom úplně nového. Člověka docela potěší, když zjistí, že je takové reakce po všech těch rocích ještě schopen. A vida.

Bezbranná a frustrovaná císařovna Sissi

Ostravské divadlo v české premiéře nastudovalo drama Viliama Klimáčka Sissi (Útěky Alžběty Rakouské). Demytizující současná slovenská hra představuje Alžbětu – všestranně nadanou a obdivovanou císařovnu – i tak, jak ji neznáme. Poodhaluje její tajemství, vykresluje ji jako osamocenou, frustrovanou a trpící ženu.

10 filmů, které mě rozplakaly

Rozbrečet se při projekci může pro recenzenta být trochu nepříjemná situace. Nejenom kvůli tomu, že hodně filmů vidí na novinářských projekcích a namačkaný mezi třeba znuděné, svačící, hodinky nervózně kontrolující kolegy si může vzlykající pisatel připadat trochu moc obnažený. Pláč v kině ale také v něčem popírá podstatu recenzentství, často chápaného jako udržení si kontroly, odstupu, schopnosti nahlédnout za blikající obraz a vidět mechanismus výroby, autorských úvah a rozhodnutí, oznámkovat výkony zúčastněných, formulovat za ně ideje, o nichž třeba ani nevědí, že je mají.

Five

Bývalá vozovna koněspřežné tramvaje v dnešní ulici Na Valentince byla citlivě zakomponována do nové administrativní budovy s názvem Five. Obvodová fasáda historického objektu je zachována v parteru a do ní je vložen nový moderní sedmipatrový objekt. Qarta architekti navrhli tento koncept před pěti lety. Teprve se společností Skanska architekti dovedli stavbu do finále.

Ach, ty Pepičky!

Před deseti lety se Češi poprvé setkali s fenoménem Mariusz Szczygiel (chvíli trvalo, než se jméno, které zní v češtině zcela obyčejně – Špaček –, naučil člověk psát) a jeho knihou Gottland. Pár let nato vyšla jinému Mariuszovi, tentokrát Suroszovi, kniha Pepíci.