KULTURNÍ TIPY LUKÁŠE NOVOSADA

Cesty, v jejichž průběhu míjíme cíl

KULTURNÍ TIPY LUKÁŠE NOVOSADA
Cesty, v jejichž průběhu míjíme cíl

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Je tradice iluze stálosti?

Bývá slyšet a číst o nutnosti opečovávat a uchovávat tradice. Byť není jasné, proč ani jak tradice vzniká (je třeba zdejší naříkání nad nedostatkem tradic rovněž tradice?). Přemítat o tom možno na výstavě hornolužických krojů – oděvů, které svou složitou propracovaností a důrazem na původ po staletí pomáhaly slovanskému národu Lužických Srbů přežít v obklopení německým živlem. A také katolíkům odlišit se od protestantů, kteří Sasku dominují. Liberecká výstava je přitom vskutku fundamentální, neboť je připravena ze sbírek Trachtenfundusu neboli fondu krojů. A tak dává dokonalý přehled: v Srbské Lužici bývalo běžné nosit kroj ještě v 80. letech, následující rozvolnění společnosti však tuto samozřejmost vymýtilo. Dnes je sice možné vidět kroje i na dívkách, ale nosí se pouze při slavnostních příležitostech. Co tedy je tradice a jaký vliv má na společnost?

Výstava Lidové kroje z Horní Lužice je v liberecké Krajské vědecké knihovně k vidění do 30. září. (20. září v 17:00 ji doprovodí přednáška správkyně Trachtenfundusu Moniky Cyžowé.)

Z vernisáže výstavy Lidové kroje Horní Lužice - Foto: Portál Liberec.cz

Zákony štěkají na všechny

Je možné, že v příštích týdnech bude zjevením českých televizí vysílání šest roků starého dánského seriálu Vláda. Pověst ho předchází, u nás ještě neběžel a prostředí nejvyšší státní politiky je lákavé. Nadto prý je vykresleno realisticky, tvůrci se zvládli vyhnout svodům přikrášlování svého příběhu dánské premiérky zbytečným dramatizováním a nactiutrháním politického řemesla. Také u této příležitosti tedy se patří připomenout, že i tuzemská kinematografie několikrát zvládla natočit politickou story, za niž netřeba se stydět. Třeba soudní drama Obžalovaný, jež pojednává o obvinění bezúhonného člověka, který však se shodou souvislostí jeví jako podvodník. Drama dvojice Kadár a Klos je jistě tendenční: v půli 60. let obvinilo komunismus, že je stejně bezcenný jako kterýkoli jiný režim. Ale funguje nadčasově a Vlado Müller v hlavní roli je skvělý.

Seriál Vláda vysílá ČT2 vždy v úterý od 21:50, díl je opakován v sobotu po 11. hodině.
Film Obžalovaný vysílá ČT Art v pátek 16. září od 22:15.

Záběr z filmu Obžalovaný - Foto: Slovenský filmový ústav

Tanec, ten rytmus vesmíru

Je znát, že skončily prázdniny a divadla stejně jako školy najela na standardní režim. S premiérami se roztrhl pytel: v následujícím týdnu jich je třiadvacet (i když pravděpodobně jich bude ještě víc). Z nich vybrat možno třeba performanci „na pomezí divadla a civilu“ . Je to studentský projekt napříč pražskou AMU a brněnskou JAMU, který má podnětný cíl: prozkoumat moment, v němž se tělo přestává chovat přirozeně a začíná se kontrolovat. A zároveň najít okamžik, kdy sál přestává být místností a stává se divadlem. To vše je ono „už“: může být otázkou plnou naděje, radostným vykřiknutím a hrůzyplným skřekem. Zlom, po němž inscenace pátrá, vyjadřuje střídání civilního pohybu a tance, přirozeného chování a přehrávání. Ty momenty mezi tím, kdy je příjemné být na očích, a mezi propadáním studu a hledáním pocitu bezpečí. Zviditelnění běžných reflexů.

Alica Minárová, Viktorie Vášová: Už
Režie: Viktorie Vášová 
Choregrafická a pohybová asistence: Alica Minárová 
Scénografie: Zuzana Sceranková 
Hudba: Marie Svobodová 
Světelný design: Tomáš Tušer
Premiéra v Buranteatru 17. 9., první repríza 18. 9.

www.buranteatr.cz

První fotografie z inscenace Alice Minárové a Viktorie Vášové Už - Foto: Buranteatr

Jak známo, i cesta bývá cíl

Příběhy o neuposlechnutí dobře míněných rad, jež pro hrdinu či hrdinku znamenalo životní zvrat, posun do míst, na která předtím ani nepomysleli, jsou prastaré a vděčné. Svéhlavost a zarputilost dělat věci po svém, jež vyjadřují lidskou svobodu a člověka činí lepším, protože posouvají hranice možného. Třebaže takové chování vždycky vypadá příliš osobně, mívá i obecné dopady. Vždyť je to osud mnoha antických hrdinů – a je to i úděl hrdinky Vlčího ostrova. Ta neuposlechne lékařovo doporučení žít kvůli své nemoci bezpečný a předvídatelný život. Zvolí si opak: být na lécích nezávislá. Podoba takové vzpoury je dnes typická, je jí útěk do divočiny. Je jí cesta bez cíle, cesta plná setkání s náhodně střetnutými samorosty, podivíny, trotly a vyvrheli. A ovšem – cesta protnutá nečekanou a dojemně nesmělou láskou. Jako by se život vracel na začátek.

Lajla Rolstadová: Vlčí ostrov
Z norštiny přeložila: Daniela Mrázová.
Vydalo nakladatelství Kniha Zlín roku 2016. 242 s. 349 Kč.
www.knihazlin.cz

15. září 2016