Wajdův Maciek: východoevropský rebel s příčinou

Wajdův Maciek: východoevropský rebel s příčinou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V časech svého neuctivého a neznalého mládí jsem utrousil neuctivou poznámku o filmech Andrzeje Wajdy. Uznal jsem je za dobré s tou výhradou, že bych se v nich obešel bez všech těch disputací o tom, co to obnáší, být Polák. Dnes mi tahle dimenze Wajdovy tvorby připadá úctyhodná. A v něčem velice optimistická, protože nesená přesvědčením, že existuje nějaké společenství Poláků, které přemýšlí o své úloze a historické situaci.

Že má význam se k němu obracet způsobem, jenž bude vstřícný vůči širšímu publiku, nebude se před ním uzavírat do ghetta vzdělanců. Zároveň ale přesvědčení nikterak podbízivě triviální, jdoucí po srsti. Režisér i jeho hrdinové zažívali dějinné katastrofy, dostávali se právě proto do bezvýchodných situací. Ale to Wajdovo odhodlání vést rozhovor, pokračovat v něm je při všem smutku také výrazem naděje, často navzdory okolnostem. Vlastně není nic překvapivého na tom, že si Wajda uchoval svěžest ducha a schopnost pracovat až do své smrti v devadesáti letech. 

Maciek (vlevo) je v něčem typický existenciální hrdina padesátých let. - Foto: archiv

Stejně tak ovšem Wajda dokázal rozmlouvat s mezinárodním publikem. Nejenom ve filmech, které natočil v zahraničí. Jeho polské snímky nikdy nebyly jen polské, byla to také univerzální dramata přehrávaná v polském kontextu. Jejich apel pro cizí publikum nespočíval jen v tom, že zprostředkovávaly pro ně málo známou historii, a mohly tak být zdrojem poučení, rozšiřovat obzory. Dotýkalo se ho jaksi přímo, v těch nejlepších Wajdových okamžicích byly polské i světové. Příkladem toho je Maciek (Zbigniew Cybulski) hlavní postava Wajdova filmu Popel a démant z roku 1958 a jedna z režisérových vůbec nejsilnějších figur.

O jeho představiteli Zbigniewovi Cybulském se psalo jako o „polském Jamesi Deanovi“, režisérovi prý zas byla inspirací ikonická postava motorkáře Johnnyho (Marlon Brando) z filmu Divoch (společné s Maciekem má i to, že oba zahoří láskou k barmance z malého města). A ta příbuznost je v Popelu a démantu velice znát – idol mladé generace v roli mladého psance. V podání Brandově, Deanově a dalších je to psanec, který odmítá svět kolem sebe. Nedokáže a nechce být jeho součástí, nezapadá a nezapadne. Je v pohybu, jede, kam se mu zamane. Vyjadřuje to jeho nespoutanosti i nezakořeněnost.

Hrdina Popelu a démantu je v něčem opačný motorkářskému nespoutanému ideálu. Neujíždí volně krajem, jde tam, kam dostane rozkaz jít. Je to voják polské Zemské armády (AK). Patří ke „ztracené generaci“, ke které i Wajda nějakým způsobem patřil a jejímž hlasem se stal. Mladí muži a ženy, kteří po okupaci Polska odešli do ilegality, za cenu strašných obětí (a mnohdy také nebývalého hrdinství) bojovali proti nacistům, aby se dočkali odsudků a zapomnění.

Sověty ustavená komunistická vláda popřela jejich zásluhy, pronásledovala je, oni v „osvobození“ Polska viděli jen novou okupaci. Velké postavy protinacistického odboje padly za oběť nové totalitě – popraveni byli třeba Witold Pilecki, který se nechal dobrovolně zavřít do Osvětimi, aby mohl podat zprávu o poměrech v táboře, Emil Fieldorf, jenž zorganizoval úspěšný atentát na velitele gestapa a SS ve Varšavě Franze Kutscheru, a mnozí další.

Část AK proto pokračovala v boji, jakkoliv byl zjevně marný. Poslední protikomunistický partyzán padl do zajetí až na začátku šedesátých let. Mezi ty bojovníky patří i Maciek, který v květnu 1945 v poslední den války pobývá v okresním městě někde v provincii, jeho úkolem je zabít místního komunistického tajemníka. Čeká na příhodnou chvíli, v hotelovém baru se spřátelí s milou dívkou, prochází městem, je svědkem oslavy německé kapitulace. Má pochybnosti o smyslu svého úkolu a vůbec pokračování v boji. Nakonec ale tajemníka zastřelí, sám je zakrátko zabit vojenskou hlídkou.  

Maciek je v něčem typický existenciální hrdina padesátých let. Odcizený světu a ztracený v něm, zároveň romantický a atraktivní –hraje ho taky idol polské mládeže, Cybulski měl kromě talentu taky tvář, již kamera milovala. Organicky se v ní spojovala drsnost a přemýšlivost, ideální vizáž pro mluvčího generace bojovníků/studentů.

Zatímco hollywoodští psanci se cítili omezení společností, unikali před její všedností a malostí někam ven, na prázdnou silnici, po níž je možné uhánět rychle a bezcílně, je Maciek tou společností, vlastí zrazený. Bojoval za ni, viděl umírat svoje druhy a družky, zůstal po válce osamocený a bez perspektivy. A vlasti to je jedno, jako kdyby už o jeho boj nestála. Je připravená adaptovat se na mír i za cenu toho, že jí přinese další porobu a ponížení. Země se přizpůsobuje nové moci a jejím rituálům, ve válečných ruinách už začíná shon malých – po moci, šanci připadat si důležitě, způsobu, jak nejlíp zapadnout do nových poměrů a profitovat z nich.

Maciek nepatří mezi ty lidi, spíš mezi ty ruiny. Ten rodící se život od něj utíká pryč, ukazuje mu svůdný obrázek – taky bys mě mohl mít. Žít s tou sympatickou dívkou, utéct s ní do nějaké privátní idyly. Jenomže pro Macieka, možná pro celou jeho generaci, už je pozdě. V kruzích polské emigrace byl Wajdův film také kritizovaný –ukazoval prý bojovníky AK ne dost hrdinsky. Desetiletí poté, co byl Popel a démant natočen, i po pádu komunistického režimu, za jehož vlády vznikl, ale ten film nepotřebuje žádné dovysvětlování, poučení o cenzurou vytyčeném rámci, v němž se filmový tvůrce za těch časů mohl pohybovat. Působí naprosto svobodně.  

Končí protahovanou, bolestnou a krutou scénou Maciekova umírání – postřelený se potácí mezi rozvěšenými prostěradly, doběhne na smetiště, umře tam sám, musí se té absurditě smát i nad ní zvířecky kvílet. Někdo by v tom mohl vidět doslovnou ilustraci pitomé floskule o „smetišti dějin“, jiný spíš soud nad světem, který toho umírajícího člověka zahodil na hromadu odpadu.

Ve chvíli konce před jeho očima není nic než smetí, možná mezi ně patří i s tím vším, čemu kdysi věřil. Možná na tom smetišti pobýval celý život, bojoval za ně a vidí to až teď. Necelých deset let po uvedení Popela a démantu zemřel i Cybulski. Spadl pod vlak, když se snažil ho doběhnout, podobně jako jedna z postav, jež ve filmu hrál. Smutně případný konec. James Dean zahynul v rychle jedoucím porsche, zapadá to do romantického mýtu. Jeho východoevropský souputník skončil v zemi nikoho mezi nesmyslem a osudem.

25. října 2016