GALERIE

Krása rychlosti a neklidu

GALERIE
Krása rychlosti a neklidu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jak vystihnout dokonalost tvaru v pohybu, rychlost vývoje ženoucího se neustále vpřed, dynamiky moderní doby, tím se už na počátku 20. století zabývali klasikové v Itálii či Francii jako F. T. Marinetti (autor futuristického manifestu), Umberto Boccioni (bronzová socha Unikátní forma kontinuity vesmíru, 1913) nebo Marcel Duchamp (obraz Akt sestupující ze schodů, 1911), v Čechách pak futurismus zasáhl například Bohumila Kubištu nebo Otakara Švece (Sluneční paprsek – Motocyklista, 1924).

Elegance rozfázovaného rytmu, estetika blízké budoucnosti a vytváření příběhu tvarem se spolu s aktuálním modernismem pochopitelně objevuje i v současném umění, v případě reliéfního obrazu Michala Cimaly navazuje však na ještě jiné základy. Sochař, malíř, instrumentalista a po mnoha stránkách nadaný umělec a designér vytváří již několik let sochařskou sérii lidských hlav, rozpolcených často na dvě poloviny – jednu obnaženou, s nechráněnou tváří, druhou půlku zahalenou v masce, helmě či roušce a tyto dvě půlky kontrastuje rozdílným technickým opracováním bronzu, skla a dalších pestrých materiálů. Svou estetikou autor navíc navazuje jak na ruský konstruktivismus, tak na svého oblíbence, abstraktního expresionistu Franka Stellu.

Plátna ve tvaru helmy si umělec dal vyrobit v přesném tvaru a pak už jen zapojil fantazii a svou dovednost s reliéfní podmalbou akrylem, finalizací olejem a s neonovým bleskem, který obraz posouvá spolu s atypickým tvarem rámu do netradičního dynamického a výrazného objektu. Ani neon není v Cimalově díle nahodilým prvkem. Použití světelných trubic provází jeho dílo od roku 2014, vypointovává jimi jak sochy, tak objekty a obrazy.

Cimala je, jak bylo řečeno výše, i výrazným sochařem, ve své práci uplatňuje při modelování nejen svou zručnost, ale často i recyklované materiály z průmyslového odpadu, industriální prvky se mu daří propojovat se šperkařskou dovedností. Vše dovedl k dokonalosti při výrobě drnkacích nástrojů, na kterých sám nepravidelně performuje.

Michal Cimala: Helma 3, 2021, olej na plátně, neon, 160 x 140 cm.

Blanka Čermáková

4. prosince 2021