Téměř 2/3 bitevních letounů námořnictva USA nejsou schopné vzlétnout

Téměř 2/3 bitevních letounů námořnictva USA nejsou schopné vzlétnout

Šéfové US Navy líčí temný obraz své bojové síly. Tisíce letadel nejsou schopné odstartovat, lodě čekají na termíny v loděnicích. Z obav, že by mohla jít ke dnu, byla jedné ponorce odebrána licence k potápění. Podle zprávy amerického webu Defence News musí na zemi zůstat dobrá polovina letových kapacit námořnictva. Týká se to zhruba 1700 bojových letadel, transportních strojů a vrtulníků.

Že určité procento vzdušné flotily nemůže do vzduchu kvůli pravidelné údržbě, je normální, píše server, ale nynější situace má ojediněle velký rozsah. Zvláště těžce je zjevně postižen hrot vzdušné úderné síly americké maríny, víceúčelový stíhací letoun F/A-18 Hornet. Stroj uvedený do provozu roku 1983 je mimo jiné rozmístěn na amerických letadlových lodích. Ale 62 procent těchto letounů je nyní mimo službu.

Formace letounů nad letadlovkou USS John C. Stennis. - Foto: US Navy

O něco méně než polovina z nich čeká na generální opravu, zbytek strojů čeká na pravidelnou údržbu nebo náhradní díly. Při jednom slyšení ve Washingtonu vysvětloval admirál William Moran frontu na údržbu škrtáním ve zbrojním rozpočtu, píše německý magazín Der Spiegel. Vzdušná flotila je podle něj zastaralá, jsou na ní přemrštěné nároky a trpí špatným personálním obsazením.

Peter Singer, expert na strategii z New American Foundation, spatřuje naopak vinu u těch, kteří rozhodují. CNN cituje jeho slova, že špatná letová připravenost je důsledkem řady chybných rozhodnutí. Zatímco americký Kongres snížil rozpočet, Pentagon se spolehl na to, že za staré stroje už má déle náhradu. Ta však na sebe nechává čekat. Pentagon sice objednal 2443 bojových letadel F-35, ale u těch zdaleka vše neběží tak, jak se plánovalo.

Už tak nejdražší zbrojní projekt v dějinách se ještě více prodražuje, plánovaná pořizovací cena 400 miliard dolarů vystačí jen stěží. Projet navíc sužují technické problémy. Katapultování pilotů nefunguje tak, jak se plánovalo, software je plný chyb a už vůbec by stroje neměly létat moc rychle. Výsledkem je, že staré F/A-18 musejí létat mnohem déle, než se původně plánovalo. Podle prvotních představ měly tyto stroje vydržet šest tisíc letových hodin. Nyní ale musejí stárnoucí bitevníky setrvat ve vzduchu devět tisíc hodin i více, než skončí na hřbitově letounů.

Ale i to je jen předběžný záměr. Vezměme si jako příklad  americké bombardéry B-52. Nejnovější exempláře tohoto typu sice sjely z výrobních pásů Boeingu roku 1962, ale měly by létat pro US Air Force až do roku 2040. V jakých potížích americké válečné námořnictvo vězí, ukazuje Defence Weekly. K výplatám námořníků prý bude chybět 440 milionů dolarů a kvůli chybějícím penězům se do loděnic na nutnou opravu nedostane řada plavidel.

F/A-18 se připravuje ke startu v Indickém oceánu. - Foto: US Navy

Jedna z atomových ponorek, USS Boise, musela být postavena mimo službu poté, co jí odňali certifikaci k potápění. Ponorka je nyní na námořní základně Norfolk a čeká na opravu v říjnu. Její údržba se podle plánu protáhne na patnáct měsíců. Zjevně proto, aby zatlačil na politiky, varuje nyní Pentagon, že když neposkytnou dostatek peněz, hrozí tento osud pěti dalším ponorkám.

Smutný obrázek, který vykreslují vojáci o stavu US Navy, je v příkrém rozporu s plány administrativy nového prezidenta Donalda Trumpa na výstavbu americké flotily. Nynějších 308 lodí mají postupně doplnit nová plavidla až na počet 355. Odkud se na to mají vzít peníze a jaké loděnice by na to měly mít kapacitu, není zatím zřejmé.

USS Detroit (LCS 7) při testovací plavbě. - Foto: US Navy

 

,

13. února 2017