Šeptání z hlubin duše
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Mýty a legendy byly a stále jsou ve výtvarném umění velmi frekventovanou inspirací, která nestárne. Podobenství lidí, zvířat a božstev už od starověkého Řecka a Říma upozorňovala na lidské tragédie, archetypální vlastnosti a atributy chování, stejně tak příběhy a skryté významy předmětů, gest, prostředí či kompozic, jež se v obrazech nacházejí.
Výjevy v díle Dany Sahánkové už od jejích školních let zobrazovaly velmi zručnou kresebnou technikou záznamy propojující svět reálný se světem podvědomí, lidské portréty, prostupované zvířecími tvářemi a výrazy emocí, které lidé často introvertně skrývají, ale zvířata se jejich přirozenému projevu neubrání. Ať už kresba tuší, uhlem, či tužkou, u které by se na první pohled zdála omezená škála barevnosti možnou slabou stránkou, naopak umocňuje výraz a obsah v dualitě kontrastů bílé a černé, výjimečně v kombinaci se zlatou barvou pozadí.
Kresba, autorkou aktuálně doplněná o nový prvek barevného akvarelu, tak vyjevuje možný příběh vnitřního světa a černá už není pouze kontrastní barvou, ale nese v sobě mnoho odstínů šedi. Rozetové okno vnáší do ztišeného chrámového interiéru světlo a odraz pozemských radostí světa za ním. Uvnitř se však nacházíme v hájemství žen a divoké zvěře. Otvírá se nám jakýsi snový, posvátný, srstnatý prostor, který Dana Sahánková buduje ve většině svých děl. Mezi skupinkou žen dominuje částečně levitující (možná) postava Artemidy, bohyně luny a měsíčního svitu, ochránkyně lesů a divoké zvěře, a její vratká povaha je decentně naznačena malými růžky. Druhou dominantou díla je tůň, cesta do autorčina podvědomí, ve které se zrcadlí část okolního prostředí a na jejímž břehu odpočívá jedna z Artemidiných družek. Bezčasí a jakousi nezávislost na světském bytí narušuje pouze posel zpráv, zosobněný drobným barokním andělíčkem, který intervenuje do dění svými osudovými zásahy.
Na nás zůstává možnost hledat v dílech Dany Sahánkové bezpočet tvorů, vynořujících se z jejího vědomí i podvědomí, nacházení autorčina lidského či zvířecího portrétu a čtení symbolů, kterými nás vede svým lákavým, ale dozajista také nebezpečným teritoriem, kde se můžeme nechat dobrovolně unášet hvězdami na nočním nebi či zvířecími zraky, ale neměli bychom zapomínat na mokřady a tůně, kudy nás cesta může svést.
Dana Sahánková: Odrazila se ve tmě (cyklus Mezihry), 2020–2021, tuš, akvarel, tužka na papíře, 94 x 64 cm.
Dana Sahánková (*1984) studovala na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru kresby prof. Jitky Svobodové, krátkodobě na Ecole Nationale Supérieure d’Art v Dijonu a v Ateliéru nových médií II Veroniky Bromové. Ještě za studií v roce 2010 byla její práce představena v rámci cyklu Start Up v pražské Galerii hlavního města Prahy, v roce 2012 se stala finalistkou Ceny kritiky, kde obdržela Cenu sympatie diváků. Její dílo je zastoupeno v několika sbírkách soukromých i státních institucí (GASK, Galerie Klatovy / Klenová a další). Její práce na papíře v nejmenším formátu 15 x 15 cm jsou dostupné od 5000 Kč, monumentální, více jak sedmimetrová kompozice uhlem na plátně přesahuje částku 700 tisíc Kč.