CENY ENERGIÍ

Češi mění dodavatele energií, ti je i neprávem pokutují až desetitisícovými částkami, varuje ERÚ

CENY ENERGIÍ
Češi mění dodavatele energií, ti je i neprávem pokutují až desetitisícovými částkami, varuje ERÚ

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Češi se kvůli cenám s vervou pustili do výměn dodavatelů energií, místo ušetření na ně však může čekat pokuta v desítkách tisíc korun. A to v některých případech i přes to, že na to dodavatelé nemají právo, varoval Energetický regulační úřad v tiskové zprávě. V prvních dvou měsících letošního roku provedly tuzemské domácnosti 115 000 změn dodavatele elektřiny a plynu, což je meziročně o desítky procent více. Spolu s tím ovšem roste i počet případů, kdy dodavatelé pokutují zákazníky za předčasné ukončení smluv. Sankce mohou dosahovat i desítky tisíc korun.

Spotřebitelé v posledních měsících více reagují na oživení energetického trhu, nabídky dodavatelů na trh podle ERÚ mohou lišit i o desetitisíce korun ročně. Více změn zatím spotřebitelé provedli v případě elektřiny, kde je meziroční nárůst počtu změn o 69 procent. U plynu je změn o čtvrtinu více než před rokem.

ERÚ ale spolu s tím varoval, že přesun mezi obchodníky nese vedle možnosti úspor také některá rizika. V této souvislosti zdůraznil především riziko náhrady škody tzv. ušlým ziskem, který si někteří dodavatelé účtují. „Častěji se teď setkáváme s případy, kdy si někteří dodavatelé účtují kromě smluvních pokut i tzv. ušlý zisk. Ten přitom v některých případech dosahuje až desetitisícových částek,“ uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Upozornila, že úřad nemá kompetence rozhodovat o oprávněnosti výše účtované náhrady škody, případně ušlého zisku. „Z praxe však víme, že někteří spotřebitelé ušlý zisk několika tisíc měsíčně považují za neadekvátně vysoký, a dodavateli ho z toho důvodu nezaplatí. Pak je na obchodníkovi, aby se případně obrátil na soud a jeho výši a oprávněnost prokázal,“ popsala Zemanová. Spotřebitelům proto radí raději smlouvy s ustanovením o ušlém zisku vůbec nepodepisovat.

„Smluvní pokuta obecně plní funkci tzv. paušalizované náhrady škody. V případě porušení povinnosti, na které se váže (zde předčasné ukončení smlouvy ze strany spotřebitele), si za ni dodavatel standardně nemůže navíc nárokovat ještě náhradu škody v podobě ušlého zisku. Může tak učinit pouze tehdy, pokud si to smluvně ujedná. ERÚ ovšem naráží i na situace, kdy obchodníci ušlý zisk požadují, přestože smlouva se o něm nijak nezmiňuje,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.

Problém se podle úřadu týká zákazníků, kteří se snaží předčasně ukončit svou smlouvu na dobu určitou. Tu je možné bezplatně vypovědět pouze v zákonem stanovených situacích. Patří mezi ně zvýšení ceny či změna jiných smluvních podmínek, což je však v současnosti spíše výjimečné. Předčasné ukončení smlouvy je pak možné také v případě stěhování či při podpisu smlouvy distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory dodavatele, kdy možné dohodu vypovědět až do 15. dne po zahájení dodávek.

V ostatních případech se spotřebitel nevyhne sankci. „Smluvní pokuty za předčasné ukončení mohou být pevně dané, nebo se odvíjejí od počtu měsíců, které zbývají do uplynutí smlouvy. Tu je třeba si velmi pečlivě prostudovat a speciálně se zaměřit i na to, jestli nám nehrozí další sankce, označované často právě jako náhrada škody, popřípadě ušlý zisk,“ podotkla Zemanová. Výrazně jednodušší je naopak změna dodavatele v případě, že má zákazník smlouvu na dobu neurčitou, kterou může vypovědět bez udání důvodu kdykoliv. Jedinou podmínkou je, že musí počítat s výpovědní lhůtou, která je standardně na tři měsíce.

zdb