AUTOMOBILOVÁ BUDOUCNOST

Naštvaní Němci mohou odvrátit konec spalovacích motorů. Bez dotací lidé nová auta nezaplatí

AUTOMOBILOVÁ BUDOUCNOST
Naštvaní Němci mohou odvrátit konec spalovacích motorů. Bez dotací lidé nová auta nezaplatí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Rok 2035 má být koncem éry výroby aut se spalovacími motory. Do té doby by podle tvůrců evropské zelené politiky měla být elektroauta dostupnější, dobíjecí infrastruktura dostačující a stejně tak samotné elektřiny by mělo být dost. To je zatím mimo realitu. Elektromobilita je silně dotována, na odbyt jdou hlavně firemní elektrovozy, ale bez státní podpory zájem silně klesá, což se poměrně nedávno ukázalo v Německu, kde vláda štědré dotace nečekaně utnula. Před blížícími se evropskými volbami ale především sílí tlak na přehodnocení roku 2035 a kritice ze strany odpůrců zákazu ustupuje i šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Šéf Škody Klaus Zellmer nedávno oznámil, že výrobu aut se spalovacími motory automobilka jen tak ukončovat nebude a že nadále bude vycházet ze strategie „vyrábět to, co chce zákazník“. „Po výzvách posledních několika let registrujeme trvalou poptávku ze strany zákazníků a efektivně udržujeme kapacitu našich dodávek. I když je elektrická budoucnost stále blíže, stojíme si za našimi modely se spalovacími motory a hybridním pohonem, protože společně poskytují zákazníkům svobodu volby během přechodu do plně elektrické éry. Tato strategie zaměřená na zákazníka nám pomůže zvýšit tržní podíl v Evropě a zároveň růst na nových zahraničních trzích v Asii a na Blízkém východě,“ uvedl Zellmer.

Evropský průmysl si na klasických automobilkách tradičně zakládal, ukončení vývoje nových modelů aut se spalovacími motory a úplné utnutí výroby nových vozů by bylo bolestivé. I přesto, že automobilky se vzhledem k tlaku udržitelné politiky už delší dobu snaží přizpůsobit a na novou éru se připravují.

Nejen v Evropě stojí prodeje elektroaut na štědré podpoře od státu. A když se tyto dotace zastaví nebo omezí, poptávka silně klesá. Na sklonku loňského roku taková situace nastala v Německu, kde vláda ukončila dotace na nákup nového elektroauta ve výši několika tisíc eur. Důvodem byl zákaz financování zelených projektů z fondu, který měl původně sloužit na pokrytí nákladů kvůli covidové pandemii.

Nástup Číny

Na poli elektromobility navíc začíná dominovat Čína. Ve vývoji klasických aut nikdy neuspěla a především kopírovala západní automobilky, to naopak rozhodně neplatí o elektroautech, kdy ve vývoji Číňané Západ předehnali. Rychlý vzestup čínské společnosti BYD odráží širší náskok čínských automobilových značek ve vývoji především cenově dostupných ale také technicky vyspělých elektroaut. Západní firmy jako Stellantis a Volkswagen se dokonce na čínské automobilky obracejí, aby dostaly nový impuls do vlastní výroby. BYD dokonce podle údajů z konce loňského roku v prodejích předehnala americkou Teslu. Čínský elektromobil model MG4 zase patří v západní Evropě mezi vůbec nejprodávanější elektrovozy.

Číňané totiž poskytují státní dotace přímo výrobcům aut, takže zákazník už dostane rovnou nízkou dotovanou cenu. Západní výrobci tomu proto jen těžko konkurují. Například Zellmer ale čínské značky považuje za „relevantní konkurenty“. „Podíváme-li se na ceny těchto značek v Evropě, není to ještě kritické. My jako Škoda můžeme s našimi partnery a s našimi etablovanými strukturami nabízet více než pouhý produkt. Takže z čínské konkurence nepociťujeme žádnou svatou bázeň, protože na trhu máme dobrou pozici a nové konkurenty v zásadě vnímáme jako podnět,“ tvrdí šéf Škody.

Loni Evropská komise oznámila, že zahájila vyšetřování státních subvencí pro čínské výrobce elektromobilů. Teď Brusel tvrdí, že pokud dospěje k závěru, že Čína udržuje ceny elektroaut na uměle nízké úrovni, mohl by zavést cla. V postupu vůči Číně ale nejsou státy jednotné. Francie prosazuje tvrdší přístup, Německo chce postupovat opatrněji.

Nejen to, co se stalo v Německu, tedy že prodeje elektroaut se po osekání dotací silně propadly, způsobilo, že se nyní proměňuje jak veřejné mínění, tak politické hlasy ohledně nadiktovaného roku 2035 jako finálního pro spalovací motory. Opoziční CDU a CSU jsou vůči plánovanému brzkému konci výroby klasických aut silně kritičtí.

Bavorský premiér Markus Söder (CSU), který dříve vyřazení spalovacích motorů podporoval, nyní říká, že „konec spalovacích motorů v roce 2035 je špatný a musí být zrušen“, jak uvádí německý Welt. Ten také připomíná, že podle aktuálního průzkumu agentury Insa 61 procent Němců odmítá plánovaný unijní zákaz výroby spalovacích motorů od roku 2035. Pod tlakem se v její domovské Evropské lidové straně kvůli kritice zákazu spalovacích motorů ocitla i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Vzhledem k tomu, že usiluje o znovuzvolení, které už není zdaleka jisté, lze čekat, že bude muset dělat ústupky.

7. května 2024