Soukromá kaple u Sedlčan

Vystačit si se skromností

Soukromá kaple u Sedlčan
Vystačit si se skromností

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přestože Češi patří k největším ateistům v Evropě, mají k božím mukám a kaplím roztroušeným prakticky všude po české krajině silný vztah. Od revoluce proto u nás došlo kromě nespočtu rekonstrukcí také k výstavbě několika výjimečných kaplí od výborných architektů. Příkladem může být malá soukromá kaple u Sedlčan, kterou minulý rok v září vysvětil osobně kardinál Dominik Duka. Za návrhem stavby stojí mladí pražští architekti z ateliéru OTA Tomáš Henel a Ondřej Fiala.

S projektem architekty oslovila rodina a nejbližší přátelé investora, který vyrůstal v Řecku. Bylo proto jasné, že architektura kaple má odrážet řecké kořeny investora i kontext středočeské krajiny. Symbiózy architekti dosáhli především jejím klasickým tvarem vycházejícím z klasického antického chrámu, který si velké slohy architektury průběžně aktualizovaly. Zvonice kaple pak zaujímá centrální pozici v průčelí – prvek známý především z řeckého prostředí, není ale cizí ani kaplím u nás.

Dostupnost

Zcela zásadní roli hraje v případě sedlčanské kaple volba materiálů. Architekti sáhli po betonu, který je mezi současnými architekty oblíben především díky možnostem jeho zpracování a tvarování. Pečlivě zpracované betonové povrchy se navíc snadno obejdou bez dalších ochranných vrstev, omítek. Betonu proto mnoho dnešních architektů přezdívá kámen moderní doby a rádi jej (jako i předchozí generace) používají v přiznané podobě.

Pro architekty z ateliéru OTA bylo také důležité to, aby stavbu mohli realizovat lokální řemeslníci z kvalitních, avšak snadno dostupných přírodních materiálů. Břidlicovou krytinu doplňují žulová ostění a krov z masivního dřeva. Důvtipný konstrukční systém navíc umožnil výrobu stavby přímo na místě: tělo stavby tvoří jednoduché betonové bloky o jednotném rozměru, které se po odlití do forem přímo na místě stavby seskládaly jako běžné cihly. Ruční výroba betonových „cihel“ umožnila stavbě vtisknout jemný detail – různé nepřesnosti v tomto případě nelze chápat jako vady. Lidská ruka není stroj a lidová architektura realizovaná výhradně svépomocí se na nich nepřímo zakládá.

Nenápadné až puristické stavbě umístěné mezi velikými duby odpovídá také její vnitřní řešení: asketicky pojatý interiér doplňují pouze ikony z cest rodiny po svatých místech a nábytek z dílny místních řemeslníků. Světlo přichází dovnitř oknem v zadní stěně kaple a také úzkým pásem nad bočními stěnami, kde by se v tradičním pojetí táhla římsa. Podlahu pak tvoří staré půdovky – tradiční pálená cihlová dlažba. Jednoduchost par excellence – prostor určený k poklidnému zastavení a rozjímání ani víc nepotřebuje.

Odpovědnost k prostředí

Celkový přístup k projektu a práce s lokálními zdroji poukazuje zároveň na jednu důležitou věc – kvalitní architekturu nepodmiňují vytříbené materiály ani použití drahých technologií. Proces realizace kaple také nepřímo podtrhuje témata týkající se šetrnosti a odpovědnosti k našemu prostředí.

Kapli si kolemjdoucí mohou prohlédnout pouze zvenčí – stojí totiž na soukromém pozemku, a z vlastní podstaty soukromé kaple je tak veřejnosti nepřístupná. Svým zpracováním a propojením tradice se současností může ale inspirovat jak ostatní architekty, tak i investory, kteří v každém projektu hrají klíčovou roli.

 

Matěj Beránek

3. března 2019