Náklady i předplatné padají

Českému tisku se vede stále hůř. Předplatitelů ubylo i o víc než 10 procent

Náklady i předplatné padají
Českému tisku se vede stále hůř. Předplatitelů ubylo i o víc než 10 procent

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Tuzemský tisk v posledních letech bojuje s nepříjemným trendem – poklesem nákladů. Českým deníkům padají čísla pultového prodeje, stejně zásadní propad zaznamenávají u předplatného, jehož počty mnohdy meziročně klesly i o více než 10 procent. Se stejným problémem se potýkají časopisy. Za nižšími čísly předplatitelů stojí mimo jiné změna dodavatele z České pošty na soukromé distributory.

Podle posledních dostupných údajů Kanceláře ověřování nákladů tisku (ABC ČR) z letošního května se celkový denní náklad všech velkých českých deníků zastavil asi na 650 tisících, což je v porovnání s týmž měsícem minulého roku propad o 7,6 procent a jen oproti dubnu 1,2 procenta. Pultový prodej se meziročně snížil o 9,5 procent, žádnému z deníku se nepodařilo vyváznout bez ztráty. Nejvíce tratily Lidové noviny, jejichž denní průměr prodeje na stáncích letos v květnu spadl na 8 800 kusů a znamenal tak meziroční ztrátu 14,5 procent. Nejmenší odliv čtenářů mají Hospodářské noviny (ztráta 5,7 procent).

Zásadní propad je viditelný v kategorii předplatného, meziročně to znamená průměrný pokles u všech titulů o 11,5 procent. MF DNES zaregistrovala propad odběratelů o 14,3 procent, Právo o 12,6 a Deník o 11,5 procent.

Stejné je to s magazíny

Obdobná situace panuje i na trhu s časopisy. Pro zmapování reálné situace je stejně jako u deníků nezbytné sledovat především ukazatele předplatného a pultového prodej. Vydavatelé si totiž do celkového prodaného nákladu tradičně započítávají také čísla z digitálních verzí či kusů rozdaných na veřejných místech, například na letišti či ve vlacích.

Výrazným poklesům se tak nevyhnuly ani populární tituly největšího prodejce magazínů v tuzemsku, německého Bauer Media, o jehož odkoupení jedná vydavatelství Mafra. Zatímco lifestylový Cosmopolitan v květnu 2017 pracoval s tištěným nákladem 47 400 kusů, z něhož prodal asi 21 tisíc výtisků, o rok později se náklad pohyboval už okolo 35 tisíc kusů a prodej jen lehce přes 10 tisíc. Žena a život zaznamenala za stejné roční období propad nákladu z 80 tisíc na 70 a pokles prodaných výtisků (pultový prodej + předplatné) z přibližně 43 tisíc na 31 tisíc.

Stejnou potíž řeší i další vydavatelství. Oblíbený čtrnáctideník pro děti a mládež ABC domu Czech News Center zaznamenal za stejné období pokles celkového měsíčního nákladu z 37 na asi 35,5 tisíc kusů s tím, že vloni prodal ještě 22 tisíc výtisků, letos však už jen přibližně 19 tisíc. Politický týdeník Reflex dříve prodával téměř 39 tisíc kusů za měsíc, nyní v květnu asi 35,5 (pultový prodej + předplatné).

Týdeníku Blesk pro ženy v porovnání loňského a letošního května spadl tištěný náklad z 200 na 187 tisíc výtisků a prodeje ze 112 na přibližně 102 tisíc. Čas pro hvězdy dokonce vloni svůj náklad počítal na 108,5 tisíc, zatímco ten letošní jen na 65 tisíc a prodeje mu klesly asi ze 70 tisíc na 43,5 tisíc. Časopis F.O.O.D. má letos v květnu namísto loňských 39 tisíc kusů nákladu 34 tisíc a prodaný náklad 13 tisíc místo 18 tisíc.

Změna distributora

Situace na českém papírovém trhu naplňuje prognózy studií. Výhled PwC Global Entertainment & Media Outlook na další 4 roky z června letošního roku predikuje, že výnos z prodejů novin bude nadále klesat, a to tempem 4,5 procenta ročně. Stvrzuje, že za úbytkem stojí především klesající počty předplatitelů, ale také nižší výnosy z reklam, které klesají rychlostí 2,4 procenta za rok.

„Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 procent celkových příjmů,“ cituje server MediaGuru specialistku na média a zábavní průmysl PwC ČR Olgu Řehořkovou.

Za poklesem předplatného stojí mimo jiné i nezvládnuté doručování výtisků. Od letošního ledna předplatné do schránek donáší První novinová společnost (PNS) ve spolupráci s Mediaservisem, které se jej ujaly místo České pošty. Ta za své služby požadovala od vydavatelů víc, než byli ochotni zaplatit.

Jak však upozorňuje server Mediář, nový způsob distribuce s sebou přinesl některé problémy. Zejména se jedná o nedostatečný počet doručovatelů nebo nemožnost nových zaměstnanců dostat se až ke stránkám uvnitř domů, jak to mohli pracovníci České pošty. Klienti tak především v počátku dostávali své noviny s několikadenním zpožděním nebo vůbec. PNS a Mediaservis navíc nové pracovníky pro roznášku hledají stále. Nabrat by potřebovaly ještě přibližně 500 zaměstnanců.

, jhr

1. srpna 2018