Druhá řada seriálu Pozůstalí se proměnila ve výrazné dílo, strhující a suverénně provedené

Model zraněného světa

Druhá řada seriálu Pozůstalí se proměnila ve výrazné dílo, strhující a suverénně provedené
Model zraněného světa

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ze seriálu Pozůstalí (The Leftovers) se ve druhé sérii stalo výrazné a soustředěné dílo, prošel proměnou ze zajímavého excentrického úkazu ve strhující a suverénně provedené vyprávění, které má své jasné opodstatnění (alespoň soudě podle prvních částí, které v Česku odvysílala HBO). Používat v souvislosti s Pozůstalými slova „jasné“ a „opodstatnění“ přitom může působit paradoxně. I po skoro patnácti hodinách strávených ve společnosti jeho hrdinů nikdo neví, co vlastně se to stalo se světem, v němž žijí, a proč k tomu došlo.

A je čím dál zřejmější, že Damon Lindelof a Tom Perrotta nemají v úmyslu ta tajemství nějak zevrubně odhalovat, přinejmenším ne to největší z nich. To ale neznamená, že by výsledek jejich práce nerezonoval něčím skutečným, nešlo se k němu vztáhnout.

Z New Yorku na pouť do Texasu

Koncept Pozůstalých vychází ze stejnojmenné Perrottovy knihy, která ale byla víceméně „pokryta“ první sérií, nová pokračování už tedy adaptací nejsou. Těmi pozůstalými z titulu jsou vlastně všichni lidé na Zemi, kde před časem došlo k nevysvětlitelné a zdrcující události – dvě procenta světové populace náhle, během okamžiku, zmizela. Tohle drastické vybočení z řádu světa a jeho zákonitostí nemělo ani nějakou vlastní logiku, nedokládalo úradek vyšší moci – trestající nebo spásné, lidé se ztráceli bez jakéhokoli klíče, zjevně k tomu nebyli vybráni z pochopitelného důvodu. Ti, kdo zbyli, přišli o přátele a členy rodiny, se s tím brutálním vpádem nepochopitelného nedokážou vyrovnat. Svět utrpěl vážné vnitřní zranění, objevují se nové kulty, přicházejí mesiášové, život sice jde dál, daleko naléhavěji je v něm ale zpřítomněna otázka, jestli má vůbec smysl. První série se odehrávala v městečku Mapleton ve státě New York. Z mnoha postav byli nejdůležitější místní šerif Kevin (Justin Theroux), který trpí podivnými výpadky a má vize, jež mohou něco znamenat, a jeho rodina. Druhá sezona se z větší části přesunula do města Miracle v Texasu, kde pohroma nepostihla nikoho, a stalo se z něj proto vyhledávané poutní místo. Ani tam – podle drobných i větších náznaků soudě – ale nevládne zrovna harmonie.

O Pozůstalých se často píše jako o tom nejdepresivnějším seriálu, který je v televizi v současné době k vidění. Má to svoje důvody – vlastně všechny postavy jsou nějakým způsobem narušené a zraněné, jejich pokusy najít se ve světě a v životě, končí většinou neúspěchem, přinejlepším něčím hodně ambivalentním. Perrotovo a Lindelofovo dílo však nepůsobí jako samoúčelná chmura. Autoři vytvořili jakýsi propracovaný model truchlivého světa, který se ale od toho našeho zas až tak moc neliší. Zatímco v běžném „reálu“ se jednotlivec vypořádává s pohromou a vůbec věcmi mimo jeho chápání osaměle, v Pozůstalých tím jen procházejí všichni najednou. A všichni jsou nějakým způsobem tlačeni k tomu, aby se postavili k základním životním otázkám.

Vypořádat se s odpověďmi, které nepřijdou

Ve druhé sérii se navíc autorům podařilo odbourat problematické rysy té první, v níž kvůli častému přeskakování od figury k figuře jednotlivé díly mohly působit až jako zkratkovité zpravodajství ze světa zlomených. Teď ale jednotlivá pokračování vydrží s jedním hrdinou, a získávají tak intenzitu a tah. Zřetelněji se v nich také vyjevují témata série, která je kromě přehlídky individuálních a zhusta jímavých portrétů také obrazem širokého společenství lidí, vystaveným jaksi laboratorním podmínkám, v nichž mohou nějakým zrychleným způsobem probíhat dějinné procesy. Třeba zrod nového široce sdíleného náboženství, které asi povstane, z tříště sekt, terapeutických skupin a nihilistických kultů, jimž nečekaná událost dala vzniknout. S tou erupcí kutilské religiozity jde ruku v ruce i šílenství – a rozeznat jedno od druhého může být docela těžké, obojí přitom je jaksi odpovídající reakcí na situaci. Damon Lindelof se výrazně podílel na slavném seriálu Ztraceni, který v publiku tak vybičoval touhu po odpovědích na všechna velká tajemství série, až nemohlo být než zklamáno, když v závěru přišly. Pozůstalí navozují dojem, že se z té zkušenosti poučil, jakkoliv tahle série nikdy popularity Ztracených nedosáhne. Místo komplikovaně konstruovaného příběhu, který má vést k velkým odhalením, se tentokrát zaměřil na úděl lidí, již se musejí vypořádávat s tím, že velké odpovědi nepřicházejí a možná ani nepřijdou.

Pozůstalí (2014–15), autoři: Tom Perrotta a Damon Lindelof, hrají: Justin Theroux, Chris Ecclestone, Carrie Coonová a další, vysílá HBO.