Mnoho obrazů toho říká daleko méně, než se jejich suverénní vykladači domnívají

Obrazy mluví. Ale někdy mluví z cesty

Mnoho obrazů toho říká daleko méně, než se jejich suverénní vykladači domnívají
Obrazy mluví. Ale někdy mluví z cesty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obraz, fotografie může být výmluvnější než tisíc slov, píše se často. „Argument“ obrazem se často prezentuje jako neprůstřelný – tady to přece vidíte, tak o čem byste ještě chtěli debatovat? Protože obraz přece nemůže lhát a díky tomu, že zpráva o prakticky každé události přichází obalená desítkami obrazů, víme víc, vidíme to přece všechno na vlastní oči. Je to jedna z nebezpečných iluzí tohoto věku, protože řeč obrazu může být matoucí, nedostatečná a obraz slouží jenom jako ilustrace výkladu, který měl sledující připraven už dávno předtím, než ta fotografie vznikla.

Po teroristickém útoku u londýnského parlamentu kolovala po sociálních sítích fotka z Westminsterského mostu, na ní na zemi ležící oběť, někdo poskytuje první pomoc, pár lidí stojí nad ním, ve tvářích se jim odráží naprostý šok. Kolem jde muslimka s hlavou v šátku, oči má upřené na displej mobilu, který drží v ruce – jako kdyby tu hrůzu kolem neviděla. Pro mnoho lidí ta fotka jasně vyjadřuje její lhostejnost k osudu zraněného „nevěřícího“ na zemi, ilustruje vztah evropských muslimů k původním obyvatelům zemí, v nichž žijí, a tak dále a tak podobně.

A na první pohled to tak skutečně může působit, kontrast chování lidí na fotografii se zdá být zřejmý. Ale jenom zdá – z té fotografie toho o pocitech a motivech chování té ženy v šátku s určitostí nejde poznat vůbec nic. Může to být tak, jak pobouření uživatelé sociálních sítí píší. Může to být tak, že je taky v šoku a právě odeslala zprávu domů, že je na místě útoku a nic se jí nestalo, může to být ještě nějak jinak. A co by vlastně měla dělat, aby ten nepříznivý dojem napravila? Připojit se k hloučku a zírat na ležící tělo?

Podobná situace nedávno vznikla i za daleko veselejších okolností, než je teroristický útok – kolem masově sdíleného roztomilého videa z vysílání BBC. V Jižní Koreji odstoupila prezidentka, v rozhovoru přes Skype to živě komentoval specialista, interview účinně „sabotovaly“ jeho malé děti, které vnikly do pracovny, a manželka, která situaci vyrazila zachránit. Legrační. Mnoho specialistů a specialistek na gender a mistrů světa v rodičovství ale začalo minutový záznam rozebírat a s bůhví o co opřenou jistotou interpretovat chování lidí na něm, vynášet dalekosáhlé a někdy dost přísné soudy o zachycených lidech, uspořádání jejich domácnosti a podobně.

Po pár dnech udělala BBC s tou rodinou ještě jeden rozhovor, možná taky kvůli všem těmhle mudrcům. Vlastně je to k panu Kellymu, jeho manželce a dětem velice hrubé. Proč by měli před světem odhalovat svoje soukromí, implicitně se ospravedlňovat? To, že se někomu při prokrastinování na Facebooku splaší mozek a napíše kvůli tomu hloupý článek, přece není jejich problém.  

Mnoho z těch tak přesvědčivě „mluvících“ obrazů toho prostě říká daleko méně, než se jejich suverénní vykladači domnívají. A právě v tom spočívá i jejich nebezpečnost, ne v tom, že by nutně lhaly nebo byly nějak zlovolně manipulované. Jsou používány jako opora pro iluzi vědění, informovanosti, která je potenciálně daleko škodlivější než přiznaná či reflektovaná nevědomost. Povzbuzují k iluzím, že na základě fotky nebo kraťounkého videa se můžeme dozvědět všechno o životech lidí, o jejichž existenci jsme dřív neměli ani tušení, a máme proto samozřejmé právo je soudit.  

24. března 2017