Ťok: Na stavbu dálnic by měl mít stát v příštím roce 76 miliard

Ťok: Na stavbu dálnic by měl mít stát v příštím roce 76 miliard

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) má s ministerstvem financí již předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok oproti avizovanému plánu o pět miliard na 76 miliard korun. V neděli to řekl v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. I tak by šlo meziročně o pětimiliardový pokles. Státní rozpočet bude vláda schvalovat 25. září.

Rozpočet fondu kritizoval předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podle něj vláda sice tvrdí, že je stavba dopravní infrastruktury pro ní prioritou, meziročně však plánuje peníze na tyto stavby snížit. Podle něho by proti střednědobým výhledům schvalovaným sněmovnou v loňském roce mělo jít o snížení o 25 miliard Kč. Ťok však uvedl, že již na příští rok vyjednal pět miliard korun navíc, rozpočet SFDI by tak měl mít k dispozici 76 miliard korun, možná i o něco více.

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) v minulém týdnu vyzval jednotlivá ministerstva, aby naopak do rozpočtu přispěla ze svých vlastních rezerv. Přestože ministr zvýšil v novém návrhu rozpočtu příjmy a výdaje státu o 21 miliard korun proti červnovému návrhu, stále kvůli avizovanému navýšení platů zaměstnanců ve veřejné sféře příjmy státu nadále zcela nestačí.

V diskusi se dnes politici věnovali i konkrétním dopravním stavbám. Ministr potvrdil, že nejnovější část dálnice D8 na Litoměřicku se řidičům otevře bez omezení 20. září. Zbývá však dodělat část prací na stabilizaci dálnice, v příštím roce během stavební sezony tak bude provoz omezený.

ilustrační foto - Foto: ŘSC

Celá dálnice D8 je v provozu od konce loňského roku, uvedený úsek na Litoměřicku ale mohou řidiči zatím projíždět pouze v jednom jízdním pásu. Stanjura dodal, že v tom, že se na několik měsíců dálnice celá otevře, aby se znovu částečně provoz v příštím roce omezil, vidí volby. Své zástupce do Poslanecké sněmovny budou volit čeští občané v říjnu.

Do konce letošního roku měly být podle Ťoka otevřeny dva úseky zmodernizované dálnice D1. "Do konce tohoto roku se mají otevřít dva nové úseky, ten jeden se však možná neotevře, protože necháme firmu udělat znovu betony, ty nevycházejí kvalitativně," řekl Ťok. Jde o část stavby u Jihlavy. "Stát trvá na tom, aby se odvedly kvalitní práce," dodal ministr.

Připomněl, že po modernizaci dálnice ještě trvá desetiletá záruční doba. "Po deseti letech to má být v podstatě jako nové," uvedl. Před koncem garanční doby by tak nejspíš ještě měly firmy opravenou dálnici upravit nebo nahradit její svrchní vrstvu.

Práce na rekonstrukci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem jsou nyní zhruba v polovině. Dokončených je sedm úseků, které stát vyšly na čtyři miliardy korun, dalších šest úseků za necelých pět miliard Kč je v současnosti nadále rozestavěných. Celkem se má na D1 opravit 21 úseků, zbylých osm úseků se však bude opravovat až v letech 2018 až 2020, vyplývá z informací Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, z počátku září.

ilustrační foto - Foto: ŘSD

 

, čtki

17. září 2017