Slavná loutkoherečka

Zemřela Helena Štáchová, hlas Máničky a ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka

Slavná loutkoherečka
Zemřela Helena Štáchová, hlas Máničky a ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ve věku 72 let zemřela v noci na středu loutkoherečka, scenáristka, režisérka, dabérka, interpretka Máničky a Bábinky a od roku 1996 ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová. Zemřela doma, uprostřed své rodiny, oznámila její dcera Denisa Kirschnerová.

„Navzdory dlouhému boji s těžkou nemocí se maminka do poslední chvíle věnovala divadlu, kterému zasvětila svůj profesní i osobní život. Budeme se snažit, aby naše dřevěná rodinka žila dál svůj divadelní život,“ uvedla.

Helena Štáchová se narodila 18. listopadu 1944, do Divadla S+H nastoupila jako elévka. Po roce odešla studovat na Divadelní fakultu Akademie múzických umění a po jejím absolvování se v roce 1966 stala členkou této oblíbené loutkové scény. V následujícím roce převzala od Boženy Welekové interpretaci jedné z hlavních postav divadla – Máničky. A stala se tak její třetí adoptivní maminkou.

Na rozdíl od svých předchůdkyň začala po boku Miloše Kirschnera, který se stal také jejím partnerem životním, s interpretací cizojazyčných textů. V roce 1971 pro ni Miloš Kirschner vytvořil novou postavu, která se okamžitě stala jednou z kmenových postav divadla – paní Kateřinu Hovorkovou alias Mániččinu bábinku.

Helena Štáchová nepůsobila pouze v divadle, ale i v rozhlase, dabingu (Líza Simpsonová v televizním animovaném seriálu, Míša Kulička) a v televizi. Společně s Milošem Kirschnerem natočila nesčetně gramofonových desek, kazet a CD a v této činnosti pokračovala i s Martinem Kláskem. Byla autorkou knih, televizních scénářů i scénářů pro zvukové nosiče. Psala hry pro děti i pro dospělé, které se hrály doma i v zahraničí. Své hry sama režírovala a několik let se starala také o profil divadla, a to jako jeho dramaturg.

Ředitelkou od roku 1996

Po smrti Miloše Kirschnera v roce 1996 byla jmenována do funkce ředitelky divadla. V roce 2008 vyhrála osmiletý soudní spor o práva na obě postavy Spejbla a Hurvínka, čímž této scéně zajistila další existenci. V roce 2013 pro divadlo převzala cenu Thálie. Za svoji činnost získala téhož roku Zlatý vavřínový řád Hospodářské komory.

Když v jednom z rozhovorů poukazovala na své divadelní začátky, zmínila se o hře Franka Weniga a Josefa Skupy Hurvínek mezi broučky. „Byla mým prvním divadelním zážitkem, ale nic nenasvědčovalo tomu, že se tato scéna stane mým osudem. V první třetině hry Hurvínek vyvolá ducha. A právě ten mě tak polekal, až jsem se nahlas rozplakala a rodičům nezbylo, než mne z divadla vynést,“ uvedla.

Když se pak později měla rozhodnout mezi živou myškou a látkovou hračkou Hurvínka, vyhrál to Hurvínek na celé čáře. A jak se ukázalo, tak nejen pro ten okamžik. A tak se stalo, že zatímco zakladatel divadla Skupa s Hurvínkem pobyl 30 let a Miloš Kirschner 44 roků, tak ona to dotáhla na neuvěřitelných 50 let. „A za nic bych tu naši společnou cestu nevyměnila,“ dodala.

A tak se stalo, že zatímco zakladatel divadla Skupa s Hurvínkem pobyl 30 let a Miloš Kirschner 44 roků, tak Helena Štáchová to dotáhla na neuvěřitelných 50 let. „A za nic bych tu naši společnou cestu nevyměnila,“ prohlásila - FOTO: Shutterstock

Divadlo Spejbla a Hurvínka

Štáchová napsala devět knih a 54 scénářů, sedm her pro dospělé a devět pro děti. První nahrávku v roli Máničky pořídila pro Supraphon v roce 1969, šlo o scénku Hurvínkovi k narozeninám.

Divadlo Spejbla a Hurvínka je první profesionální loutkovou scénou v ČR. V roce 1930 je založil v Plzni profesor kreslení Josef Skupa (1892-1957). O 14 let později ho zatkli nacisté a scéna byla až do konce války uzavřena. Na konci roku 1945 divadlo přesídlilo do Prahy. Po Skupově smrti se stal jeho ředitelem Kirschner (1927-1996), kterého Skupa jmenoval svým pokračovatelem v interpretaci Spejbla a Hurvínka. I on pak ustanovil svého nástupce, kterým je jeho žák Martin Klásek.

V Supraphonu (a jeho předchůdcích Ultraphon a Esta) se prodalo přes pět milionů zvukových nosičů s nahrávkami Divadla Spejbla a Hurvínka. Během let získaly 33 zlatých, 25 platinových a jednu diamantovou desku.

,

22. března 2017