Ředitel České televize i Rada na rozdíl od některých politiků dokázali Babiše dobře přečíst

Babiš v otevřené válce s Českou televizí

Ředitel České televize i Rada na rozdíl od některých politiků dokázali Babiše dobře přečíst
Babiš v otevřené válce s Českou televizí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Česká televize byla v minulých týdnech jediným médiem se skutečně masovým zásahem, které věnovalo kritickou pozornost potížím ministra financí Andreje Babiše s prokazováním svých legálních osobních příjmů, za něž si pořídil od daní osvobozené dluhopisy. Zároveň předsedovi ANO poskytla obrovský prostor, aby ty potíže divákům vysvětlil. Ten prostor dostal ve dvou nejdůležitějších diskusních pořadech.

Půl hodiny v Událostech, komentářích (tehdy kvůli němu televize dokonce přetáhla řádný vysílací čas) a víc než hodinu v hlavní politické debatě Otázky Václava Moravce. Česká televize v tomto případě splnila přesně tu roli, kterou by kvalitní, nejdůležitější veřejnoprávním médium mělo plnit. Kriticky referovala o podstatě příběhu a zároveň dala aktérovi kauzy obrovský prostor pro vysvětlování.

Andrej Babiš je ale proslulý tím, že kritiku a odpor nezvládá. Každého, kdo si ji dovolí, okamžitě považuje za svého nepřítele, proti němuž je potřeba zasáhnout. Přinejmenším ho vystrašit, aby si už příště dal pozor. První vlnou byly stížnosti na Radu České televize, včetně žádosti o pracovněprávní postih autorů kritických reportáží. To znamená výzva k vyhazovu. Druhý atak přišel těsně před zasedáním rady přes deník Mladá fronta DNES, který Babiš kvůli konfliktu zájmů musel uložit do svěřenského fondu, jejž řídí jeho dlouholetí právníci a partnerka Monika.

Mladá fronta se snažila přesně v den zasedání Rady, na níž se měl řešit harmonogram volby nového generálního ředitele a Babišovy stížnosti, diskreditovat televizi kvůli zakázce na PR služby.

Andrej Babiš je proslulý tím, že kritiku a odpor nezvládá. - FOTO: Jan Zatorsky

Generální ředitel televize Petr Dvořák i radní zjevně přesně přečetli situaci a dali najevo, že se Babišem zastrašit nenechají. Dvořák na zasedání Rady označil článek v Mladé frontě DNES za „estébácky lživý a účelový“. Rada Babišovy stížnosti neprojednávala, ale rovnou odmítla nařčení, že by televize vedla proti Babišovi kampaň, na což si šéf ANO stěžuje.

„Musím odmítnout tvrzení, které se tam opakuje, že Česká televize a redakce zpravodajství vede osobní politickou kampaň namířenou proti ministrovi financí. ČT nevede žádnou kampaň,“ prohlásil předseda Rady ČT Jan Bednář. Radní podle něj dostali celkem čtyři dopisy se stížnostmi od Andreje Babiše. „Odpovíme na ně standardní cestou,“ prohlásil Bednář těsně před koncem zasedání.

Babiš prostě vystřelil a Česká televize na současné poměry ve veřejném prostoru, kde se Babiše mnoho lidí bojí, nebo s ním raději chtějí mít dobré vztahy, útok razantně odpálila.

Teď je otázka, co přijde dál. Televizi čeká v čase předvolební kampaně volba nového generálního ředitele. Rada včera rozhodla, že přihlášky do konkurzu se mají podat do 27. března. Už 26. dubna chce pak vybrat nástupce Petra Dvořáka, kterému končí mandát v září.

Andrej Babiš dlouhodobě prokazuje, že rozumí jen síle. Bude zajímavé sledovat, jestli si reakci televize na své ataky vyhodnotí jako silné a odvážné a zastaví své útoky, nebo naopak svou diskreditační kampaň zesílí. Generální ředitel České televize i Rada si na rozdíl od některých politiků dokázali Babiše dobře přečíst.