Ohlédnutí za pozorovatelem „tekuté modernity“

Tři velká témata Zygmunta Baumana

Ohlédnutí za pozorovatelem „tekuté modernity“
Tři velká témata Zygmunta Baumana

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

I díky kmetskému věku, který ho nezbavil zářného intelektu, byl Zygmunt Bauman, jenž v pondělí zemřel ve věku 91 let, velikánem současného intelektuálního nebe. Obdivovaným a ctěným mužem, jehož plastickými citáty bylo možné vylepšit nejeden chudší text. Bauman vedle své nezpochybnitelné erudice těžil z působivé schopnosti vymýšlet, používat, dodávat a razit výstižné pojmy a obrazy, propojovat je esejistickým jazykem s panoramatem současného světa, jehož byl sugestivním vykladačem. 

Jeho myšlenkový obzor a šíře témat byly mimořádné a jejich kompozice – použijeme-li jeho slova – „tekuté“ jako situace, v níž žijeme. 

Do dějin sociologie, ale i do obecnějšího povědomí vstoupil především dvěma tématy. Tím prvním je teze, že základní skutečnost moderních dějin – tedy holokaust – není žádným excesem a výjimkou, nýbrž logickým projevem „modernity“: jejím symptomem a důsledkem. Toto efektní tvrzení podal formou spíše filozofického než historickými daty podloženého eseje (Modernita a holocaust), v němž rozvinul starší úvahy Hannah Arendtové. Genocida Židů je podle něj produktem fungování moderního byrokratického státu, v níž se člověk stává svědomitým kolečkem v mašinerii, která může sloužit čemukoli. „Slušný“ člověk vykonává zodpovědně a racionálně svou část úkolu (třeba vypravuje transporty), aniž by se zabýval tím, k čemu slouží, a cítil jakoukoli zodpovědnost. 

Zářného intelektu ho nezbavil ani kmetský věk. - Foto: Wikipedia.org

Toto velmi vlivné a působivě podané myšlenkové schéma, které vyhovovalo zvláště kritikům na výkonu založené (kapitalistické) společnosti, má oponenty především z řad historiků. Ti upozorňují, že to bylo naopak právě zhroucení státu a státních autorit, které umožnily běsnění a provádění masových vražd. Okolnost, že při nich bylo použito moderních prostředků (železnice, průmyslově vyráběný plyn) je druhotná: hlavním smyslem bylo vybít co největší počet nežádoucího etnika, a to všemi dostupnými způsoby – tomuto záměru by moderní stát spíš překážel. Hlavním spouštěčem nebyla tedy modernita, ale rasová antisemitská nenávist, jež měla své historické a sociální kořeny.  

Druhým velkým okruhem, jímž se Bauman zabýval především od devadesátých let a jemuž věnoval řadu knih, jsou otázky spojené s globalizací, postmodernou a způsobem života současné postindustriální společnosti. Spolu s Gillesem Lipovetským se stal asi hlavním glosátorem i systematikem společenských pohybů, které dění posledních desetiletí na Západě provázejí. Proslulým a okřídleným se stalo označení „tekutá modernita“, jež lze zjednodušeně vyložit jako zjištění, že žijeme v době, kdy nic není pevné, skutečnost protéká mezi prsty. Co platilo včera, dnes neplatí. Úkolem intelektuála je umět tuto situaci popsat a snažit se jí porozumět. Nelze doufat, že lze najít nějaký klíč k řešení stavu společnosti. Naopak konstantou života v naší době je neurčitost, v níž je snad možné naučit se žít. Předpokladem k tomu je příkaz solidarity a empatie lidí sdílejících náhodné bytí, k němuž jsou odsouzeni. Svoboda pak spočívá ve vědomém přijetí tohoto rozsudku.

Pak je tu ještě třetí téma, které Baumanovi přinesl v mládí život, na jehož závěru ho zase dostihlo. V březnu 2007 vyšel v listu Frankfurter Allgemeine Zeitung článek historika Bogdana Musiała, který na základě archivních dokumentů popsal Baumanovu činnost v období 1944 až 1954. Mladý Zygmunt Bauman, rodák z Poznaně, v září 1939 utekl se svou rodinou před Němci do Sovětského svazu. Tam se stal nejen zapáleným komsomolcem, ale i horlivým stalinistou. Začátkem roku 1944 byl odvelen do „polské“ armády, která byla zformována na Stalinův rozkaz v roce 1943. Vojáci se rekrutovali z deportovaných Poláků, většina z nich byla naladěna antisovětsky a antikomunisticky. Bauman byl jako spolehlivý kádr nasazen na potírání těchto elementů. 

Pokračoval v tom v „osvobozeném“ Polsku, kdy ho nasadila komunistická strana do boje proti ozbrojenému antikomunistickému odporu. Stal se politickým důstojníkem Sboru vnitřní bezpečnosti, polské NKVD. Jeho úkolem bylo ničit „vnitřního nepřítele“. V tomto směru si vedl dobře. Vyznamenán byl řádem za statečnost.

Konec této kariéry přišel v roce 1954, kdy ho strana poslala studovat. Postupné střízlivění, na němž měl zásluhu obrovský Baumanův intelekt, vedl až k roztržce s oficiální ideologií a jeho odchodu z lidového Polska v březnu 1968, po ostudné antisemitské kampani. Zářivá kariéra pokračovala v Británii a na celém Západě, kde se stal jedním z nejvlivnějších sociologů. Ke svým mladým letům se nevracel, a když byl na ně po roce 2006 dotázán, měl sklon je spíše bagatelizovat.   

14. ledna 2017