Duka: Mlčet či lhát? Civilizační sebevražda. Islám má násilné tendence

Kardinál Dominik Duka. - FOTO: Wikimedia Commons/ Josef Nerušil.
Duka: Mlčet či lhát? Civilizační sebevražda. Islám má násilné tendence

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Mlčet či lhát si o skutečných příčinách tohoto stavu, rovnalo by se už podílení se na sebevraždě této civilizace,“ komentoval napjatou atmosféru v Evropě po teroristických útocích kardinál Dominik Duka. Ve svém textu pro Parlamentní Listy píše, že vražda francouzského kněze byla mementem všem, kdo se snažili předchozí dění bagatelizovat.

„Pro nás, katolíky, má tato hrozná vražda ještě další rozměr, je totiž svatokrádeží,“ napsal Duka, 36. pražský arcibiskup, a pokračuje: „Jsem zastáncem dialogu mezi náboženstvími a souhlasím s papežem Františkem, že nelze dělat rovnítko mezi islámem a terorem. Připomínám ale také slova papeže Františka v rozhovoru pro francouzský La Croix (podle Vatikánského rozhlasu): „Není možné otevírat brány iracionálním způsobem.“

Duka se ve svém zamyšlení zaměřil i na (ne)podobu křesťanství a islámu. „Nemyslím si, že primární je tu dnes strach z islámu jako takového, nýbrž z Islámského státu a jeho dobyvačné války, která je částečně vyvozena z islámu,“ píše Duka a znovu připomíná slova papeže Františka, která říkají, že idea dobývání náleží k duchu islámu. Stejně by se ale dal interpretovat závěr Matoušova evangelia – Ježíš vysílá své učedníky do všech národů.

Závěr evangelia zní: „Jděte tedy, učiňte ze všech národů učedníky a křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je zachovávat, co jsem vám předepsal.“ Duka rozporuje papežovu zmínku o podobnosti ducha křesťanství a islámu tím, že podle něj Ježíš nepředepsal učedníkům dobývání světa, ale hlásání radostné zvěsti o spáse, kterou Boží syn přináší, a o poselství přikázání lásky k Bohu a bližním.

„Islám v sobě skutečně skrývá násilné tendence a je třeba povzbuzovat ty, kdo stojí na opačné straně i jako věřící mohamedáni,“ píše Duka, který v úřadu vystřídal Miloslava Vlka. Dodal, že souhlasí s výzvou arcibiskupa Lebruna z pohřbu zavražděného kněze. „Ne, nejsme pomstychtiví, nechceme zlo odplácet zlem, násilí násilím. Láska však musí být provázena i prosbou o dary Ducha svatého, zvláště dar rozumu a rady,“ připomněl Duka arcibiskupovu výzvu.

Závěrem Duka vyzval k tomu, aby se lidé spíše modlili za oběti, než aby hledali omluvy a výmluvy pro teroristy. „Mohlo by se snadno stát, že zatímco se budeme přetahovat na svém dvorku, za jeho ohradou se budou dít věci tak závažné, že na ně nakonec ani nestačíme zareagovat,“ zakončil svůj text.

, lie