Tříkilometrový propad

Největší Airbus sfoukl letadlo. To se propadlo o tři kilometry

Tříkilometrový propad
Největší Airbus sfoukl letadlo. To se propadlo o tři kilometry

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Pořádně dramatické chvilky museli zažít cestující malého proudového letounu. Ten se dostal do turbulence způsobené největším letadlem na světě Airbusu A380. Letadlo s devíti pasažéry se propadlo o tři kilometry a zhasly mu oba motory. Při propadu se také letoun třikrát přetočil, uvádí server Deutsche Welle.

Dramatická situace nad Ománem začala ve chvíli, kdy se malé německé letadlo dostal pod Airbusu A380 na pouhých 300 metrů. Následná turbulence zapříčinila nekontrolovatelný pád letounu o tři kilometry. Během propadu také letounu zhasly oba motory a třikrát se přetočil.

Piloti pak získali kontrolu nad strojem a nouzově přistáli na letišti Muscat v Ománu. Podle německých médií bylo letadlo kvůli poškození odepsáno a několik cestujících muselo být odvezeno do nemocnice, včetně jednoho vážně zraněného.

Incident se stal už v lednu ale na leteckém portálu Aviation Herald, který se zaměřuje na poruchy a nouzová přistání letadel, byl zveřejněn až nyní. Další informace budou zveřejněny v připravované zprávě německého Spolkového úřadu pro vyšetřování nehod letadel.

Turbulence v úplavu způsobuje cirkulace vzduchu okolo konců křídla a tento jev může trvat až několik minut. Je to dáno principem, proč se letadlo udrží ve vzduchu. Díky obtékání křídla proudícím vzduchem vzniká na jeho horní ploše podtlak a na spodní naopak přetlak. Tyto tlaky se stýkají na koncích křídel a vytvářejí indukovaný vír. Vzdálenost tří set metrů je uváděna jako hraniční pro rozestup mezi letadly, které jsou ve stejné nadmořské výšce.

 

, ls

21. března 2017