Seznam a reklama

Nezatahujte mne do politických bojů, vyzval šéf Seznamu Lukačovič

Seznam a reklama
Nezatahujte mne do politických bojů, vyzval šéf Seznamu Lukačovič

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Majitel internetové firmy Seznam.cz Ivo Lukačovič na Twitteru vyzval, aby ho lidé přestali zatahovat do svých politických bojů. Jeho výzva souvisí s tím, že firma Seznam.cz nejprve zavedla a vzápětí zrušila pravidla, podle kterých měla firma hodnotit obsah zpravodajských webů. Ty, které by pak podle pravidel Seznamu patřily mezi tzv. dezinformační, by pak nedostaly reklamu přes systém Sklik, který rovněž spadá pod Seznam.

“Dozvěděl jsem se, že nové obchodní podmínky mohou dopadnout i na weby, které mají ‘pouze’ jiný politický názor. Tak jsem tu cenzuru zrušil,” napsal Lukačovič na Twitteru. O něco později pak připojil i výzvu, že nechce být zatahován do politických bojů.

O zavedení nových pravidel pro zařazení webů do reklamní sítě Sklik informoval minulou sobotu server Aktuálně.cz. Aby mohly zpravodajské weby zobrazit Sklik, nesměly podle těchto pravidel mimo jiné uvádět lživé a klamavé informace, vydávat komentáře a konspirační teorie za zpravodajství nebo zveřejňovat články se smyšlenými autory. Na webu musel být také uveden jeho provozovatel. Serveru Aktuálně.cz to potvrdila mluvčí Seznam.cz Táňa Lálová s tím, že podrobnosti chce firma zveřejnit v následujícím týdnu.

V neděli pak upozornil server ireporter.cz na to, že dostal od Seznamu dopis upozorňující na to, že tento server zveřejňuje nevhodné články a informace, které nevyhovují zaměření provozovatelů serveru Seznam.cz a jejich partnerské organizace Sklik. Proto s ním Seznam ukončuje spolupráci.

Současně se na stránkách Seznamu objevila informace o tom, že pokud chce jakýkoliv zpravodajský web používat Sklik, musí nově respektovat sedm podmínek stanovených Seznamem. Hned v první podmínce je uvedeno, že každý spolupracující zpravodajský server musí dodržovat etický kodex Seznamu, který platí pro zaměstnance společnosti Seznam.

Ve středu pak Seznam.cz změnil názor a nově zavedená pravidla zrušil. Podle sdělení výkonného ředitele firmy představenstvo o nových pravidlech vůbec nevědělo. „Představenstvo o záměru zpřísnit pravidla reklamy v oblasti zpravodajských webů nevědělo, a pokud by o ní ode mne vědělo, nepustilo by ji do realizace. Představenstvo a majitel společnosti si nepřeje, abychom se snažili určovat objektivnost a pravdivost zpravodajských webů, které jsou zařazeny do naší reklamní sítě. Proto jsme dnes z pravidel reklamy tato kritéria pro zpravodajské weby odebrali,“ uvedl výkonný ředitel Seznamu Michal Feix. Nové postoj Seznamu vyvolal na sociálních sítích bouřlivé reakce, do kterých se zapojili i přední mediální manažeři. Situaci komentuje například odborný server Lupa.cz , v úterý Echo24.cz publikovalo komentář šéfredaktora nebo dnes v glose Seznam není Google, naštěstí.

Logo Seznam.cz

Původní zpřísnění pravidel vyvolalo rozporné reakce. Ocenila jej část politiků včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), podle kterého šlo o dobrou metodu, jak čelit serverům, které šíří lživé informace. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček naopak firmu za to, že požadovala dodržování zpravodajské etiky, zkritizoval a označil to za cenzuru.

10. srpna 2017