Výstava v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu

Olgoj Chorchoj v Brně

Výstava v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu
Olgoj Chorchoj v Brně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bájný jedovatý písečný červ obřích rozměrů se objevuje v knize Ludvíka Součka Krotitelé ďáblů z roku 1965 nebo v románu Franka Herberta Duna, který byl v roce 1984 zfilmován Davidem Lynchem. Právě fascinace sci-fi byla jedním z důvodů proč dvojice designérů Michal Froněk (1966) a Jan Němeček (1963) zvolila tento krkolomný název pro své studio. Líbila se jim zároveň jeho chrčivá hrdelní zvukomalebnost i těžká vyslovitelnost.

Na českou scénu nastoupili v raných devadesátých letech. Autorské duo totiž původně vytvořili během designérského workshopu ve Vitra Design Museu ve Weil am Rhein v roce 1990. Spolupracují tedy už víc než čtvrt století. Jejich počáteční dráha byla ovlivněná postmodernismem jejich pedagoga na UMPRUM Bořka Šípka. Práce z tohoto období na výstavě prezentují pod názvem Marnotratné tvary. Už kolem poloviny devadesátých let se začali přiklánět spíše ke strohým, logičtějším formám neomodernismu, aniž by ovšem ve svém výrazu postmoderní hravost zcela vytěsnili.

Pozornost Olgoj Chorchoj se začínala stále více zaměřovat na spolupráci s tradičními českými fabrikami, z nichž mnohé byly po letech socialistického znárodňování průmyslových podniků ve stavu provizoria. Olgoj Chorchoj stáli v pozadí úspěšného restartu řady z nich. Jejich produkce tak může být příkladem progresivní transformace zdejší průmyslové sféry po roce 1989.

Výstava v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu je zpětným ohlédnutím za dosavadní prací studia. Ačkoliv jde o designéry na vrcholu profesních sil, jejich dílo je dnes neodmyslitelnou součástí historie českého designu. Podtitul výstavy zní: Logika emoce a odkazuje na východiska tvorby studia. Hlásí se totiž jak k meziválečnému modernismu Sutnara či Loose, k „měkkému“ organickému funkcionalismu Zdeňka Kováře, k socialistickému modernismu „bruselského stylu“, ale i k postmodernismu a ke stále aktuálnímu neomodernismu.

Výstava není jen chronologickým představením realizací, ale pokusem o výběrovou tematizaci důležitých momentů profesní dráhy Michala Froňka a Jana Němečka. Skrze šest samostatných oddílů jsou představeny jejich inspirace, postmoderní začátky, sklo, nábytek architektura i pedagogická činnost prostřednictvím tvorby jejich studentů. Na UMPRUM se totiž již od roku 1999 snaží rozvíjet tradici výuky založené na  funkční konstrukci a sochařsky pojímaném „měkkém“ tvarování. Výstavu nazvanou OCH! připravili kurátoři Lada Hubatová-Vacková a Rostislav Koryčánek. V přízemí a respiriu Uměleckoprůmyslového muzea v Brně je k vidění až do 16. dubna 2017.  

30. prosince 2016