Americký písničkář komentuje současné dění v trumpovském světě

Kázání rozervaného šaška

Americký písničkář komentuje současné dění v trumpovském světě
Kázání rozervaného šaška

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem a nástup jeho administrativy vzbudily nejenom mezi americkými umělci hodně emotivní reakci. Ty city jsou taky často vyjadřovány hodně přepjatým způsobem, jakkoliv člověk chápe, že srovnat se s tou novou politickou realitou, její řečí a manýrami může být pro citlivější duši docela těžké. Pro pozorovatele zvenčí, který srovnává současnou americkou situaci s kataklyzmaty minulého století, může ale tohle úpění jako zprostředka apokalypsy působit až hystericky. Nějakého uměleckého vyjádření tahle hromadná deziluze ještě moc nedošla (pokud nepočítáme různé happeningy). Za jedno z děl, jež promlouvají právě k těmhle časům, dokáží je postihnout, je považovaná nová deska Pure Comedy amerického písničkáře Joshe Tillmana (34), který vystupuje pod jménem Father John Misty.

A skutečně je to jistým způsobem nepominutelná nahrávka, v něčem podobná konceptuálním deskám dřívějších dob, pokus o velké stanovisko k dnešku a vůbec k životu, té „čisté komedii“. Tillmanovi se navíc podařilo být na Pure Comedy zároveň za sebe i za všechny, být přísným soudcem, a přitom i jakýmsi mluvčím svojí generace, své sociální skupiny či bubliny. Jeho deska nepochybně je „výkon“, zároveň je na ní znát i nějaký limit, který spíš než z autorových dispozic může být pro Tillmanovo prostředí charakteristický, tak samozřejmý, až si ho insider ani nemusí všimnout.

FOTO - Sub Pop

Father John Misty je v Tillmanově případě víc než pseudonym, je to jeho veřejná persona, postava, kterou před publikem důsledně hraje. Tillman pod tím jménem natočil tři alba – kromě Pure Comedy ještě Fear Fun (2012) a I Love You, Honeybear (2015). Vystupuje na nich jako šaškovský rozervanec, v jehož textech a vůbec vystupování se mísí a navzájem relativizují citovost a ironie. Jeho hudba ale není nijak „meta“, soudobá varianta kalifornského folk rocku 70. let, hudby, jakou tehdy hráli třeba Gram Parsons či Harry Nilsson nebo až k smrti smutný britský písničkář Nick Drake. Z Mistyho desek je Pure Comedy ta nejstylovější nebo nejvíc retro, aranžmá a vůbec zvuk neprozrazují, že je to současná nahrávka, klidně mohla vzniknout před dvaceti lety, nebo naopak za dvacet let – ani pop music nemusí být vždycky progresivní, některé její formy jsou nadčasové. Už loni se o Mistym psalo, že přerušuje koncerty, aby publiku udělal dlouhé kázání nejenom o politice, zprávu o vydání desky doprovodil chmurným a sarkastickým esejem. I na desce samotné je slov docela hodně, ústřední píseň jeho nové desky – Leaving LA – má deset slok a třináct minut.

Leitmotivem té desky je výsměch a bolest. Výsměch kultuře celebrit a povrchní zábavy – jistě, to je hojně pěstovaná disciplína, Father John Misty v ní na sebe dokáže upozornit důrazem („na druh nablblých opic to je docela výkon, dotáhnout to z jeskyně až do města permanentní party“). Výsměch narcismu uživatelů sociálních sítí předvádí v elegantně sladké písni Ballad of the Dying Man, kde umírající muž z titulu truchlí nad představou, co všechno už nestihne na internetu okomentovat, po jeho smrti budou „idioti a blázni“, „homofobové, hipsteři, bohatci a ne dost důsledné feministky“ řádit na síti nepostižení jeho spravedlivou kritikou – strašná představa. Podobně vtipně a docela trefně Father John Misty reflektuje i současné politické rozdělení ve Spojených státech („Jedna strana říká ,Zabít je všechny‘, druhá ,Postavte ty zabijáky ke zdi‘...“). Na Pure Comedy je ale to, co umělec vnímá jako absurdní a pitomé, ústrojnou součástí jakéhosi kosmického nesmyslu, nicotnosti a neopodstatněnosti lidské existence vůbec. A ten nesmysl dost možná už brzy skončí a bude to tak dobře, zaznívá z apokalyptických nebo postapokalyptických obrazů v Mistyho písních. Tváří tvář tomu konci nakonec nikdo nemá než někoho blízkého – to je asi maximum optimismu, který se na desce dá najít. Označení za nihilistu nebo misantropa by Joshe Tillmana asi neurazilo, to odmítnutí smyslu i lidstva je v jeho podání nakonec trochu moc snadné. Jako kdyby v něm zaznívalo i narcistní rozčarování lidí, kteří se považovali za nositele pokroku, jeho avantgardu – a teď překvapeně zjišťují, že je ty masy nemají chuť následovat, že historie možná není automaticky na jejich straně. Co potom s nimi, s lidmi? Father John Misty se v hudbě i textech snaží vymknout současné chvíli nebo ji nějak přesáhnout tím, že bude vidět pod pěnu dní, ten otravný povrch. Zůstává ale v dnešku uvězněný, je jeho – jistě bystrým a elegantním – symptomem.

Father John Misty: Pure Comedy (Sub Pop, 2017)

21. května 2017