Umění, nebo kýč? Primátorka zřídí komisi

Krnáčová: Praha je skanzen. Nekvalitní umění přesunu na kraj města

Umění, nebo kýč? Primátorka zřídí komisi
Krnáčová: Praha je skanzen. Nekvalitní umění přesunu na kraj města

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) chce z centra Prahy vymýtit nekvalitní umění. Tyto umělecké kousky chce přesunout mimo turistické části metropole, třeba do Letňan, a vytvořit z nich park, který přiláká návštěvníky. Podle zastupitelky Elišky Kaplický Fuchsové (ANO) je ale mnohem důležitější zničené sochy opravit a odstranit jen ty, které jsou v Praze nelegálně nebo do prostoru nezapadají. Takovým příkladem podle ní může být Okřídlený lev na Klárově nebo socha Anny Chromy před Stavovským divadlem.

„Chtěla bych, aby nekvalitní a méně kvalitní umění bylo koncentrováno na jednom místě, protože teď Praha vypadá spíše jako skanzen, a ne jako město, které se chce chlubit moderním uměním. Určitě to ale neznamená, že vše co vzniklo v dřívějších dobách, je špatné a ve městě už to nemá své místo. Jen je třeba správně posoudit, co chceme, aby nám veřejný prostor dotvářelo,“ řekla pro Echo24 Krnáčová. Problémem podle ní jsou darované sochy, které městské části bez jakéhokoliv rozmyslu umístí někam do veřejného prostoru, aniž by někdo posoudil, jestli je to dílo kvalitní a jestli se do toho prostoru hodí.

Krnáčová sice definitivní místo pro nekvalitní umění ještě nevybrala, ale rozhodně ho chce najít v okrajových čtvrtích Prahy. „Dokážu si docela dobře představit, že by takový park mohl vzniknout v Letňanech. Určitě to ale bude na našem pozemku, někde mimo centrum města. Myslím, že by takové místo mohlo lákat i turisty, a tím bychom je i dostali na jiná místa města, než je Královská cesta,“ řekla primátorka. Posuzovat, které sochy jsou skutečným uměním, má odborná apolitická komise. „A tam, kde to rozhodování bude sporné, necháme rozhodnout veřejnost,“ dodala Adriana Krnáčová.

Památník na Klárově. - British Ambassy Prague

Eliška Kaplický Fuchsová, pražská zastupitelka a předsedkyně pro kulturu, památkovou péči, výstavnictví, cestovních ruch a zahraniční vztahy, si však myslí, že mnohem důležitější než sochy odstraňovat, je opravovat je. Proto je nutné provést jejich evidenci. „Téměř dvacet se vedení města nezabývalo systematickou údržbou uměleckých děl ve veřejném prostoru, a proto jsme tuto evidenci začali,“ řekla pro deník Echo24.

V rozhovoru pro DVTV doplnila, že stávající stav umění v Praze je i chybou bývalého primátora Pavla Béma. „Ten v roce 1991 přenesl povinnost starat se o památky a umění ve veřejném prostoru na městské části. Ty se o to ale dostatečně nestarají, neříkají si o finance, je tam jistá laxnost,“ uvedla Kaplický.

Jako příklad poškozeného uměleckého díla uvedla Kaplický keramickou kašnu na Vltavské. Ta je v majetku Dopravního podniku Praha, ale od povodní v roce 2002 nefunguje. „Je tam neútulno, smrad. Je potřeba ji opravit a změnit tím ten veřejný prostor,“ myslí si Kaplický.

Plášť svědomí od Anny Chromy u Stavovského divadla. - Foto: Jan Zatorsky

Další problém podle ní představují sochy umístěné v Praze nelegálně. „Konkrétně jde o to, když třeba starosta městské části akceptuje sochu, ale památkáři hlavního města Prahy jí udělí pokutu, a ta socha tam je neustále. Jako Okřídlený lev na Klárově,“ řekla pražská zastupitelka pro DVTV.

Za nežádoucí umění označila také sochy od sochařky Anny Chromy – konkrétně fontánu se čtveřicí soch tančících umělců na Senovážném náměstí a plastiku Plášť svědomí u Stavovského divadla. „Vzbuzují v očích odborné veřejnosti názor, že tam nemají být. A já s ni souhlasím,“ dodala Kaplický.

O sochy se má nově starat Galerie

Zřízení jedenáctičlenné komise je součástí návrhu Rady hl. města Prahy pro pravidla přidělování peněz, kterými chce podpořit výtvarné umění v ulicích. Mají na ně jít dvě procenta z investic uskutečněných v předchozím roce, což je zhruba sto milionů korun. „Jde o to, aby umisťování nebylo divoké, aby se umělecká díla vybírala v otevřené soutěži a aby se pak o sochy někdo starat a udržoval je,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Nové sochy bude mít ve správě Galerie hlavního města Prahy, která bude od města dostávat peníze na jejich údržbu.

Tančící kašna, Čeští muzikanti od Anny Chromy - Foto: Jan Zatorsky

Galerie hlavního města Prahy proto spolupracuje s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy na vytvoření nové interaktivní mapy uměleckých děl v Praze. „Ta dopomůže objekty nejen snáze nalézt, ale posléze i identifikovat a označit. Touto novou aplikací a webovou stránku může veřejnost v případě vandalizmu jednoduše na opravy také poukázat,“ uvedla Kaplický Fuchsová.

In Utero od Davida Černého v Dlouhé ulici - Foto: Jan Zatorsky

 

13. srpna 2017